Λάδια μηχανής…

Giorgos_81

Member
Εγγραφή
10 Μαρτίου 2022
Μηνύματα
1.745
Reaction score
3.780
Πόντοι
697
Age
51
Διαφορετικοί κινητήρες , χρησιμοποιούν διαφορετικά λάδια. Αυτό εξαρτάται από τις κατασκευαστικές ανοχές και την πολυπλοκότητα του συστήματος λίπανσης. Επίσης, πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν, και το κλίμα της περιοχής συνήθους λειτουργίας. Ιδε άνω.

Με όλες τις διαθέσιμες επιλογές όταν είναι ώρα να αγοράσετε λάδι κινητήρα, πώς αποφασίζετε τι να αγοράσετε ; Πρέπει να πάτε για μια συγκεκριμένη μάρκα ; Ή ένα συγκεκριμένο είδος ; Είναι το συμβατικό λάδι εξίσου καλό με το συνθετικό ; Είναι ένας βαθμός λαδιού καλύτερος από τον άλλο; Και τι σημαίνει ακόμη «βαθμός»;

Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικές συνήθεις ερωτήσεις σχετικά με το λιπαντικό κινητήρα και να δούμε αν οι απαντήσεις μπορούν να ξεκαθαρίσουν κάποια σύγχυση.

Όσον αφορά το λάδι κινητήρα, τι είναι η "βαθμίδα"; Αρχικά, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάποια σύγχυση σχετικά με την ορολογία του λιπαντικού . Οι «βαθμοί» είναι μια κλίμακα που αναπτύχθηκε από την «Κοινωνία Μηχανικών Αυτοκινητων « (SAE) για να περιγράψει το ιξώδες του λαδιού.

Το ιξώδες είναι η ικανότητα ενός υγρού να αντιστέκεται στη ροή - πόσο παχύ είναι. Οι ποιότητες λαδιού σχετίζονται με την απόδοση ενός προϊόντος λαδιού σε θερμοκρασία λειτουργίας (περίπου 100 βαθμούς Κελσίου ). Πχ "30" ή "10W-30". Αυτοί οι αριθμοί αναφέρονται στον βαθμό. Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός, τόσο πιο παχύρρευστο είναι το λάδι. Όσο μικρότερος είναι ο αριθμός, τόσο πιο λεπτόρευστο. Τα λεπτότερα λιπαντικά ρέουν πιο γρήγορα από τα παχύτερα λάδια και οι μηχανικοί σχεδιάζουν κινητήρες για να λειτουργούν με συγκεκριμένο βαθμό λαδιού.

Για όλους τους πρακτικούς σκοπούς, οι όροι "βαθμός" και "ιξώδες" αναφέρονται στο ίδιο πράγμα . Κάθε μία από αυτές τις λέξεις χρησιμοποιείται εναλλακτικά όταν μιλάμε για λάδια λίπανσης. Έτσι, ένα λάδι, πχ SAE30 περιγράφει το ιξώδες ή το πάχος του λαδιού.

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ λαδιού "ενός βαθμού " και ενός "πολλαπλού βαθμού " (πολλαπλού ιξώδους) ; Πριν από πολλά χρόνια, τα λιπαντικά κινητήρων ήταν ενός ιξώδους, δηλαδή καθορισμένου ιξώδους. Το SAE50 έχει υψηλότερο ιξώδες (παχύτερο) από το SAE40 και ούτω καθεξής. Τα λιπαντικά διατίθενται σε ένα ευρύ φάσμα ιξωδών.

Όμως το αυτοκίνητό μας λειτουργεί σε μεγάλο εύρος θερμοκρασιών. Όταν ο κινητήρας μας λειτουργεί σε θερμοκρασία λειτουργίας, δεν έχει μεγάλη σημασία αν είναι καλοκαίρι ή χειμώνας. Ο κινητήρας είναι ζεστός και το λάδι επίσης. Αλλά αν το αυτοκίνητό σας κάθεται όλη τη νύχτα, η διαφορά στη θερμοκρασία μπορεί να είναι πολύ διαφορετική από τη μια εποχή στην άλλη.

Γιατί είναι σημαντικό? Επειδή το λάδι γίνεται πιο αραιό καθώς ζεσταίνεται. Ή θα μπορούσατε να πείτε ότι γίνεται πιο πηχτό όταν κρυώσει. Ας υποθέσουμε ότι ο κινητήρας σας χρειάζεται λάδι 30 όταν λειτουργεί σε θερμοκρασία λειτουργίας. Λοιπόν, το λάδι 30 θα λειτουργήσει τέλεια όταν ο κινητήρας σας ζεσταθεί. Αλλά όταν πηγαίνετε να το ξεκινήσετε ένα κρύο χειμωνιάτικο πρωινό, αυτό το λάδι 30 είναι πολύ πιο παχύρρευστο και δυσκολεύεται να κινηθεί όταν γυρίζετε το κλειδί.

Λάδια πολλαπλού ιξώδους.. Αυτά τα προϊόντα έχουν ένα βαθμό ή ιξώδες όταν είναι κρύα και άλλο όταν είναι ζεστά. Παράδειγμα τα 10W-30, 5W-20 και παρόμοια. Ο πρώτος αριθμός αναφέρεται στον βαθμό όταν είναι κρύα και ο δεύτερος όταν είναι ζεστά. Στην πραγματικότητα, το ίδιο το λάδι είναι χαμηλότερης ποιότητας και περιέχει πρόσθετα που το κάνουν να αντιστέκεται στην αραίωση καθώς ζεσταίνεται, με αποτέλεσμα να λειτουργεί σαν λάδι υψηλότερου ιξώδους. Έτσι, το 5W-20 είναι ένα λάδι 5 που λειτουργεί σαν 20 όταν είναι ζεστό.

Τι σημαίνει το "W" σε ένα λάδι πολλών βαρών; Έτσι οι αριθμοί αντιπροσωπεύουν τους βαθμούς του λαδιού όταν είναι κρύο και όταν είναι ζεστό. Τι γίνεται όμως με το γράμμα «W»; Απλός. Σημαίνει «Χειμώνας».

Πότε μπορεί να έχει νόημα η χρήση λιπαντικού απλού (δηλ. SAE30) αντί λαδιού πολλαπλών (5W-30); Το απλό λάδι έχει ένα πιθανό πλεονέκτημα σε σχέση με τα πολλών διαβαθμίσεων ξαδέρφια του. Επειδή δεν περιέχει βελτιωτικά ιξώδους (τα πρόσθετα που επιτρέπουν σε ένα λάδι χαμηλού ιξώδους να λειτουργεί ως λάδι υψηλότερου ιξώδους), το λιπαντικό έχει καλύτερη προστασία από τη διάτμηση. Διάτμηση είναι η διάσπαση του ιξώδους κατά τη λειτουργία, ειδικά όταν ένας κινητήρας λειτουργεί σε υψηλές στροφές. Ορισμένα ισχυρά οχήματα με παλαιότερους κινητήρες μπορεί να ωφεληθούν από λάδι απλό, εκτός εάν οδηγούνται στο κρύο, οπότε το όφελος ενός λαδιού πολλών διαβαθμίσεων υπερτερεί της βελτιωμένης αντίστασης διάτμησης. Η μεγαλύτερη φθορά του κινητήρα δεν συμβαίνει όταν ο κινητήρας είναι ζεστός, αλλά κατά την εκκίνηση όταν ο κινητήρας είναι κρύος. Εάν οδηγείτε ένα κλασικό, μπορείτε να λάβετε υπ’ όψιν το μονόβαθμο.

Το λιπαντικό μιας διαβάθμισης, δεν συνιστάται ποτέ για έναν κινητήρα που απαιτεί λάδι πολλών βαρών.

Συνίσταται ένα πιο παχύρρευστο λάδι για έναν κινητήρα; Υπάρχουν ορισμένες περιπτώσεις όπου οι οδηγοί έχουν χρησιμοποιήσει παχύτερο λάδι σε έναν κινητήρα. Εάν, για παράδειγμα, τα διάκενα μεταξύ των εξαρτημάτων του κινητήρα έχουν αυξηθεί, έχουν γίνει ατημέλητα, ένα πιο παχύρρευστο λάδι μπορεί να βοηθήσει στην κάλυψη του κενού. Σε λογικά πλαίσια, το παχύτερο λάδι διατηρεί ένα καλύτερο λιπαντικό φιλμ μεταξύ των κινούμενων μερών. Μερικοί έχουν χρησιμοποιήσει ακόμη και παχύτερο λάδι σε έναν κινητήρα με διαρροή για να αποτρέψουν τη διαρροή λαδιού. Ή να κρύψουν τις ζημιές, θορύβους κλπ.

Αλλά πραγματικά, το πιο παχύρρευστο λάδι δεν είναι καλό για τον κινητήρα μας. Όχι όταν το "παχύτερο" σημαίνει υψηλότερο ιξώδες από αυτό που συνιστά ο κατασκευαστής. Ο κινητήρας σας κατασκευάστηκε με συγκεκριμένες ανοχές - κενά μεταξύ των κινούμενων μερών. Άρα η σύσταση για συγκεκριμένο βαθμό λαδιού είναι σκόπιμη. Το λάδι πρέπει να μπορεί να καλύψει αυτές τις επιφάνειες, αλλά πρέπει επίσης να μπορεί να ρέει σε όλους τους στενούς χώρους σε έναν σύγχρονο κινητήρα που έχει σχεδιαστεί ώστε να είναι μικρότερος και ελαφρύτερος και με πιο αυστηρές ανοχές. Η καλύτερη ποιότητα λαδιού για τον κινητήρα σας είναι η ποιότητα που προτείνει ο κατασκευαστής.

Είναι εντάξει να αλλάζετε ποιότητες λαδιού κινητήρα, ας πούμε, από 5W-20 σε 10W-30; Έχοντας αυτό υπόψη, ορισμένοι κατασκευαστές προτείνουν μόνο μία κατηγορία λαδιού κινητήρα για χρήση σε έναν συγκεκριμένο κινητήρα, ενώ άλλοι ορίζουν μια σειρά βαθμών με βάση το κλίμα στο οποίο κινείται το όχημα. Εάν αυτό δεν συμβαίνει με το αυτοκίνητό σας, ακολουθήστε τη σύσταση του κατασκευαστή.

Τι θα λέγατε για 5W-30 αντί για 5W-20; Και πάλι, αν και και τα δύο αυτά παραδείγματα είναι λάδι 5 όταν είναι κρύα, έχουν διαφορετικές ιδιότητες όταν είναι ζεστά. Η χρήση λαδιού που είναι παχύτερο από το συνιστώμενο μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της οικονομίας καυσίμου, υψηλότερο φορτίο στον κινητήρα σας και ακόμη μικρότερη διάρκεια ζωής του κινητήρα σας. Αντίθετα, η χρήση πιο αραιού, ελαφρύτερου λαδιού από το συνιστώμενο μπορεί να προκαλέσει υπερβολική φθορά και μικρότερη διάρκεια ζωής. Ακολουθήστε τις οδηγίες του κατασκευαστή.
 

Giorgos_81

Member
Εγγραφή
10 Μαρτίου 2022
Μηνύματα
1.745
Reaction score
3.780
Πόντοι
697
Age
51
σε τουρμπο 35 ετων που χρονια τωρα του εβαζαν 20-50 θα τολμουσες να το κατεβασεις στο προτεινομενο απο τον κατασκευαστη 10-40?

Γι;τι σκεπτομαι οτι χωρις ν; εχω τσεκαρει την πιεση του τουρμπο, ειναι πιο ασφαλης επιλογη να μενω στο 20-50 προς παρων. με μειονεκτημα το πιο αργο ζεσταμα τον χειμωνα και τις πιο συχνες αλλαγες λαδιου
Εδώ, θα πρέπει να συνυπολογίσεις ότι το τούρμπο περιστρέφεται σε ένα κουζινέτο, με 100.000 - 150.000 στροφές. Κι είναι το ευαίσθητο σημείο.

Αρα, είσαι προσεκτικός μέχρι να θερμανθούν τα λάδια, και έχουν ροή εκεί, και όταν σταματάς, δεν σβήνσεις την μηχανή, για ένα λεπτό, μέχρι η περιστροφή να σταματήσει. Εχουν καεί πολλά τουρμπο έτσι.

Αν δεν ζεσταθούν λιιγο τα λάδια, δεν κάνουν σωστή δουλεια. Κάποιες μάρκες αυτοκινήτων, είχαν λαμπάκι θερμοκρασίας, χαμηλής, που αν δεν έσβηνε, συνιστούσαν να μην ξεκινάς.
 
Εγγραφή
18 Οκτωβρίου 2014
Μηνύματα
6.433
Reaction score
16.794
Πόντοι
1.287
Περιοχή
Région parisienne
Εδώ, θα πρέπει να συνυπολογίσεις ότι το τούρμπο περιστρέφεται σε ένα κουζινέτο, με 100.000 - 150.000 στροφές. Κι είναι το ευαίσθητο σημείο.

Αρα, είσαι προσεκτικός μέχρι να θερμανθούν τα λάδια, και έχουν ροή εκεί, και όταν σταματάς, δεν σβήνσεις την μηχανή, για ένα λεπτό, μέχρι η περιστροφή να σταματήσει. Εχουν καεί πολλά τουρμπο έτσι.

Αν δεν ζεσταθούν λιιγο τα λάδια, δεν κάνουν σωστή δουλεια. Κάποιες μάρκες αυτοκινήτων, είχαν λαμπάκι θερμοκρασίας, χαμηλής, που αν δεν έσβηνε, συνιστούσαν να μην ξεκινάς.
ναι, αυτα ειναι γνωστα.
πρεπει να φτασει 70 βαθμους η θερμοκρασια για να ξεκινησεις. Στο παρκαρισμα, αν μπαινεις σε γκαρας δεν ειναι προβλημα γιατι κανεις αρκετη ωρα ,ανουβρα στο ραλαντι.

Ομως το ερωτημα μου ηταν διαφορετικο κι εχει να κανει με τον τυπο του λιπαντικου
 
Last edited:

Giorgos_81

Member
Εγγραφή
10 Μαρτίου 2022
Μηνύματα
1.745
Reaction score
3.780
Πόντοι
697
Age
51
σε τουρμπο 35 ετων που χρονια τωρα του εβαζαν 20-50 θα τολμουσες να το κατεβασεις στο προτεινομενο απο τον κατασκευαστη 10-40?

Γι;τι σκεπτομαι οτι χωρις ν; εχω τσεκαρει την πιεση του τουρμπο, ειναι πιο ασφαλης επιλογη να μενω στο 20-50 προς παρων. με μειονεκτημα το πιο αργο ζεσταμα τον χειμωνα και τις πιο συχνες αλλαγες λαδιου
Αν θέλεις απάντηση τεχνική, θα σου δώσω. Τεχνικη άποψη, από τις γνώσεις μου και την εμπειρία.

Εξαρτάται από το κλίμα που κινείσαι. Δες τον πίνακα.

Με το 20 σε όχι πολύ κρύο, καλύπτεσαι σε ένα κλίμα σαν το Ελληνικό.

Σε ένα πιο βόρειο όμως, όχι, αν και το 10 είναι πολύυυυυ τραβηγμένο. Μιλάμε για Σιβηρία.

Από την άλλη, το 50 , είναι και αυτό υπερβολικό, και αν το πληρώνεις έξτρα, απλώς πετάς λεφτά. Απλώς, είσαι επιπλέον καλυμμένος, κάποιες ημέρες καύσωνα, ειδικά στο ευκόλως τρωτό τούρμπο. Που τις ημέρες εκείνες, καλό είναι να μην το ζορίζεις, ειδικά αν έχεις κλιματισμό, και δεν έχεις ψυγείο λαδιού.


26683
 

KostasX

Member
Εγγραφή
25 Αυγούστου 2017
Μηνύματα
1.433
Reaction score
5.015
Πόντοι
847
Age
36
Περιοχή
Γρεβενα
Εδώ, θα πρέπει να συνυπολογίσεις ότι το τούρμπο περιστρέφεται σε ένα κουζινέτο, με 100.000 - 150.000 στροφές. Κι είναι το ευαίσθητο σημείο.

Αρα, είσαι προσεκτικός μέχρι να θερμανθούν τα λάδια, και έχουν ροή εκεί, και όταν σταματάς, δεν σβήνσεις την μηχανή, για ένα λεπτό, μέχρι η περιστροφή να σταματήσει. Εχουν καεί πολλά τουρμπο έτσι.

Αν δεν ζεσταθούν λιιγο τα λάδια, δεν κάνουν σωστή δουλεια. Κάποιες μάρκες αυτοκινήτων, είχαν λαμπάκι θερμοκρασίας, χαμηλής, που αν δεν έσβηνε, συνιστούσαν να μην ξεκινάς.
Σύμφωνω απόλυτα φίλε Γιώργο..Θα προσθέσω και κάτι ακόμα όσον αφορά τούς Τούρμπο Κινητήρες....Ενας άλλος λόγος πού δεν πρέπει να σβήνεις το αυτοκίνητο απευθείας είναι ότι το Turbo Cartridge πού περιέχει τα κουζινετα, Thrust Bearings, thrust colars , οπές λιπανσεως είναι πυρομενο και θέλει κάποιο χρόνο να κρυώσει. Το απότομο σβήσιμο του κινητήρα δίχως Cooling Down τείνει να εξανθρακωνει το λάδι στην οπή λιπανσεως λόγω στασημοτητας.
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα με την πάροδο του χρόνου αυτή η οπή όλο και να μικραίνει εξ αιτίας του εξανθρακωματος και σαν συνέπεια νσ μειώνεται όλο και περισσότερο η παροχή του λαδιού στα κουζινετα ώσπου να αποτύχει το κουζινετο με καταστροφικές συνέπειες.
 

KostasX

Member
Εγγραφή
25 Αυγούστου 2017
Μηνύματα
1.433
Reaction score
5.015
Πόντοι
847
Age
36
Περιοχή
Γρεβενα
Διαφορετικοί κινητήρες , χρησιμοποιούν διαφορετικά λάδια. Αυτό εξαρτάται από τις κατασκευαστικές ανοχές και την πολυπλοκότητα του συστήματος λίπανσης. Επίσης, πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν, και το κλίμα της περιοχής συνήθους λειτουργίας. Ιδε άνω.

Με όλες τις διαθέσιμες επιλογές όταν είναι ώρα να αγοράσετε λάδι κινητήρα, πώς αποφασίζετε τι να αγοράσετε ; Πρέπει να πάτε για μια συγκεκριμένη μάρκα ; Ή ένα συγκεκριμένο είδος ; Είναι το συμβατικό λάδι εξίσου καλό με το συνθετικό ; Είναι ένας βαθμός λαδιού καλύτερος από τον άλλο; Και τι σημαίνει ακόμη «βαθμός»;

Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικές συνήθεις ερωτήσεις σχετικά με το λιπαντικό κινητήρα και να δούμε αν οι απαντήσεις μπορούν να ξεκαθαρίσουν κάποια σύγχυση.

Όσον αφορά το λάδι κινητήρα, τι είναι η "βαθμίδα"; Αρχικά, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάποια σύγχυση σχετικά με την ορολογία του λιπαντικού . Οι «βαθμοί» είναι μια κλίμακα που αναπτύχθηκε από την «Κοινωνία Μηχανικών Αυτοκινητων « (SAE) για να περιγράψει το ιξώδες του λαδιού.

Το ιξώδες είναι η ικανότητα ενός υγρού να αντιστέκεται στη ροή - πόσο παχύ είναι. Οι ποιότητες λαδιού σχετίζονται με την απόδοση ενός προϊόντος λαδιού σε θερμοκρασία λειτουργίας (περίπου 100 βαθμούς Κελσίου ). Πχ "30" ή "10W-30". Αυτοί οι αριθμοί αναφέρονται στον βαθμό. Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός, τόσο πιο παχύρρευστο είναι το λάδι. Όσο μικρότερος είναι ο αριθμός, τόσο πιο λεπτόρευστο. Τα λεπτότερα λιπαντικά ρέουν πιο γρήγορα από τα παχύτερα λάδια και οι μηχανικοί σχεδιάζουν κινητήρες για να λειτουργούν με συγκεκριμένο βαθμό λαδιού.

Για όλους τους πρακτικούς σκοπούς, οι όροι "βαθμός" και "ιξώδες" αναφέρονται στο ίδιο πράγμα . Κάθε μία από αυτές τις λέξεις χρησιμοποιείται εναλλακτικά όταν μιλάμε για λάδια λίπανσης. Έτσι, ένα λάδι, πχ SAE30 περιγράφει το ιξώδες ή το πάχος του λαδιού.

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ λαδιού "ενός βαθμού " και ενός "πολλαπλού βαθμού " (πολλαπλού ιξώδους) ; Πριν από πολλά χρόνια, τα λιπαντικά κινητήρων ήταν ενός ιξώδους, δηλαδή καθορισμένου ιξώδους. Το SAE50 έχει υψηλότερο ιξώδες (παχύτερο) από το SAE40 και ούτω καθεξής. Τα λιπαντικά διατίθενται σε ένα ευρύ φάσμα ιξωδών.

Όμως το αυτοκίνητό μας λειτουργεί σε μεγάλο εύρος θερμοκρασιών. Όταν ο κινητήρας μας λειτουργεί σε θερμοκρασία λειτουργίας, δεν έχει μεγάλη σημασία αν είναι καλοκαίρι ή χειμώνας. Ο κινητήρας είναι ζεστός και το λάδι επίσης. Αλλά αν το αυτοκίνητό σας κάθεται όλη τη νύχτα, η διαφορά στη θερμοκρασία μπορεί να είναι πολύ διαφορετική από τη μια εποχή στην άλλη.

Γιατί είναι σημαντικό? Επειδή το λάδι γίνεται πιο αραιό καθώς ζεσταίνεται. Ή θα μπορούσατε να πείτε ότι γίνεται πιο πηχτό όταν κρυώσει. Ας υποθέσουμε ότι ο κινητήρας σας χρειάζεται λάδι 30 όταν λειτουργεί σε θερμοκρασία λειτουργίας. Λοιπόν, το λάδι 30 θα λειτουργήσει τέλεια όταν ο κινητήρας σας ζεσταθεί. Αλλά όταν πηγαίνετε να το ξεκινήσετε ένα κρύο χειμωνιάτικο πρωινό, αυτό το λάδι 30 είναι πολύ πιο παχύρρευστο και δυσκολεύεται να κινηθεί όταν γυρίζετε το κλειδί.

Λάδια πολλαπλού ιξώδους.. Αυτά τα προϊόντα έχουν ένα βαθμό ή ιξώδες όταν είναι κρύα και άλλο όταν είναι ζεστά. Παράδειγμα τα 10W-30, 5W-20 και παρόμοια. Ο πρώτος αριθμός αναφέρεται στον βαθμό όταν είναι κρύα και ο δεύτερος όταν είναι ζεστά. Στην πραγματικότητα, το ίδιο το λάδι είναι χαμηλότερης ποιότητας και περιέχει πρόσθετα που το κάνουν να αντιστέκεται στην αραίωση καθώς ζεσταίνεται, με αποτέλεσμα να λειτουργεί σαν λάδι υψηλότερου ιξώδους. Έτσι, το 5W-20 είναι ένα λάδι 5 που λειτουργεί σαν 20 όταν είναι ζεστό.

Τι σημαίνει το "W" σε ένα λάδι πολλών βαρών; Έτσι οι αριθμοί αντιπροσωπεύουν τους βαθμούς του λαδιού όταν είναι κρύο και όταν είναι ζεστό. Τι γίνεται όμως με το γράμμα «W»; Απλός. Σημαίνει «Χειμώνας».

Πότε μπορεί να έχει νόημα η χρήση λιπαντικού απλού (δηλ. SAE30) αντί λαδιού πολλαπλών (5W-30); Το απλό λάδι έχει ένα πιθανό πλεονέκτημα σε σχέση με τα πολλών διαβαθμίσεων ξαδέρφια του. Επειδή δεν περιέχει βελτιωτικά ιξώδους (τα πρόσθετα που επιτρέπουν σε ένα λάδι χαμηλού ιξώδους να λειτουργεί ως λάδι υψηλότερου ιξώδους), το λιπαντικό έχει καλύτερη προστασία από τη διάτμηση. Διάτμηση είναι η διάσπαση του ιξώδους κατά τη λειτουργία, ειδικά όταν ένας κινητήρας λειτουργεί σε υψηλές στροφές. Ορισμένα ισχυρά οχήματα με παλαιότερους κινητήρες μπορεί να ωφεληθούν από λάδι απλό, εκτός εάν οδηγούνται στο κρύο, οπότε το όφελος ενός λαδιού πολλών διαβαθμίσεων υπερτερεί της βελτιωμένης αντίστασης διάτμησης. Η μεγαλύτερη φθορά του κινητήρα δεν συμβαίνει όταν ο κινητήρας είναι ζεστός, αλλά κατά την εκκίνηση όταν ο κινητήρας είναι κρύος. Εάν οδηγείτε ένα κλασικό, μπορείτε να λάβετε υπ’ όψιν το μονόβαθμο.

Το λιπαντικό μιας διαβάθμισης, δεν συνιστάται ποτέ για έναν κινητήρα που απαιτεί λάδι πολλών βαρών.

Συνίσταται ένα πιο παχύρρευστο λάδι για έναν κινητήρα; Υπάρχουν ορισμένες περιπτώσεις όπου οι οδηγοί έχουν χρησιμοποιήσει παχύτερο λάδι σε έναν κινητήρα. Εάν, για παράδειγμα, τα διάκενα μεταξύ των εξαρτημάτων του κινητήρα έχουν αυξηθεί, έχουν γίνει ατημέλητα, ένα πιο παχύρρευστο λάδι μπορεί να βοηθήσει στην κάλυψη του κενού. Σε λογικά πλαίσια, το παχύτερο λάδι διατηρεί ένα καλύτερο λιπαντικό φιλμ μεταξύ των κινούμενων μερών. Μερικοί έχουν χρησιμοποιήσει ακόμη και παχύτερο λάδι σε έναν κινητήρα με διαρροή για να αποτρέψουν τη διαρροή λαδιού. Ή να κρύψουν τις ζημιές, θορύβους κλπ.

Αλλά πραγματικά, το πιο παχύρρευστο λάδι δεν είναι καλό για τον κινητήρα μας. Όχι όταν το "παχύτερο" σημαίνει υψηλότερο ιξώδες από αυτό που συνιστά ο κατασκευαστής. Ο κινητήρας σας κατασκευάστηκε με συγκεκριμένες ανοχές - κενά μεταξύ των κινούμενων μερών. Άρα η σύσταση για συγκεκριμένο βαθμό λαδιού είναι σκόπιμη. Το λάδι πρέπει να μπορεί να καλύψει αυτές τις επιφάνειες, αλλά πρέπει επίσης να μπορεί να ρέει σε όλους τους στενούς χώρους σε έναν σύγχρονο κινητήρα που έχει σχεδιαστεί ώστε να είναι μικρότερος και ελαφρύτερος και με πιο αυστηρές ανοχές. Η καλύτερη ποιότητα λαδιού για τον κινητήρα σας είναι η ποιότητα που προτείνει ο κατασκευαστής.

Είναι εντάξει να αλλάζετε ποιότητες λαδιού κινητήρα, ας πούμε, από 5W-20 σε 10W-30; Έχοντας αυτό υπόψη, ορισμένοι κατασκευαστές προτείνουν μόνο μία κατηγορία λαδιού κινητήρα για χρήση σε έναν συγκεκριμένο κινητήρα, ενώ άλλοι ορίζουν μια σειρά βαθμών με βάση το κλίμα στο οποίο κινείται το όχημα. Εάν αυτό δεν συμβαίνει με το αυτοκίνητό σας, ακολουθήστε τη σύσταση του κατασκευαστή.

Τι θα λέγατε για 5W-30 αντί για 5W-20; Και πάλι, αν και και τα δύο αυτά παραδείγματα είναι λάδι 5 όταν είναι κρύα, έχουν διαφορετικές ιδιότητες όταν είναι ζεστά. Η χρήση λαδιού που είναι παχύτερο από το συνιστώμενο μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της οικονομίας καυσίμου, υψηλότερο φορτίο στον κινητήρα σας και ακόμη μικρότερη διάρκεια ζωής του κινητήρα σας. Αντίθετα, η χρήση πιο αραιού, ελαφρύτερου λαδιού από το συνιστώμενο μπορεί να προκαλέσει υπερβολική φθορά και μικρότερη διάρκεια ζωής. Ακολουθήστε τις οδηγίες του κατασκευαστή.
:bow::bow::bow:
 

KostasX

Member
Εγγραφή
25 Αυγούστου 2017
Μηνύματα
1.433
Reaction score
5.015
Πόντοι
847
Age
36
Περιοχή
Γρεβενα
Προφανώς δεν εννοεί απόλυτες τιμές, αλλά εύρος θερμοκρασιών. Θεωρώ πως και 125° να φθάσει η μηχανή, το λάδι δε θα παρουσιάσει πρόβλημα.
Μόλις πρόσφατα, το καλοκαίρι, κατάφερα και έβαλα αισθητηράκι θερμοκρασίας λαδιού στο GS, στο σημείο της φούσκας, (μαζί με τη φούσκα),
και το κάργα καλοκαίρι η θερμοκρασία έπαιζε γύρω από τους 60°, ενώ στην πόλη σταμάτα ξεκίνα, έφτασε και 90°, το οποίον ξανά έπεσε στους 60° - 65°
μόλις βγήκε τ'αυτοκίνητο λίγο εκτός και κινήθηκε με 80. Και του'χω μέσα Motul 15-50.
Το χειμώνα, η θερμοκρασία δεν ξεπερνάει τους 40°.
Νομίζω πως οι θερμοκρασίες που δίνουν οι κατασκευαστές είναι απλά νούμερα αναφοράς, απλά για να υπάρχει κάτι για ενημέρωση,
και το λάδι δεν θα σταματήσει να λυπαίνει έξω από αυτά τα νούμερα.
:thumbs::thumbs::thumbs::thumbs:
Δυστηχως οι 40 βαθμοί του λαδιού για χειμώνα είναι κατά Την φτωχή μου άποψη καταστροφικοί. Θα πρέπει να περιορισεις κάπως τον εισερχόμενο ως προς ψυξην αέρα. Και να ξέρεις οτι ενα κινητήρας έχει μεγαλύτερες φθορές όταν το λάδι είναι κάτω του εύρους λειτουργίας.
 

zach8

Member
Εγγραφή
13 Δεκεμβρίου 2021
Μηνύματα
264
Reaction score
401
Πόντοι
307
Age
50
Έχεις δίκιο φίλος, και μάλιστα εδώ και μια δεκαετία του βάζω 15-50, καθώς με το 20-50 παλαιότερα διαπίστωνα ζόρισμα στο μιζάριζμα το χειμώνα.
Το σημείο που δε διευκρίνισα είναι πως (έχω ανεβάσει και φωτογραφία....) εκεί που βρίσκεται ο αισθητήρας θερμοκρασίας, είναι λίγο "εκτός" κινητήρα.
Είναι βασικά άνω του κινητήρα, και το λάδι πηγαίνει εκεί από ένα λεπτό σωληνάκι φρένων 3/16". Στο ίδιο σημείο κουμπώνει και η φούσκα λαδιού.
Οπότε η θερμοκρασία που μου δείχνει είναι ελαφρώς πλασματική, καθώς δεν είναι μέσα στο λάδι, ούτε ακουμπάει κάπου πάνω στην κυλινδροκεφαλή
ώστε να μας δείξει θερμοκρασία πραγματική του κινητήρα ή του λαδιού.
Καλή μαγκιά θα'ταν να το'βαζα στον αισθητήρα υπερθέρμανσης που έχει το μοτέρ, κάτω, στο κάρτερ, αλλά ήθελε επιπλέον εργασία και ψιλοβαριόμουνα.
Εκεί θα έδειχνε πιο πραγματική θερμοκρασία πιστεύω.
Τώρα μας δείχνει απλά τη θερμοκρασία που επικρατεί στο συγκεκριμένο σημείο, δίπλα στο καρμπυλατέρ, και με μια ελαφρά ροή και επαφή με το λάδι.
Γι'αυτό και δεν ανησυχώ.

Ωραία δουλειά το κείμενο παρεμπιπτόντως. Και βλέπω πως αναφέρει την "παραμονή" στο ίδιο πάντα λάδι. Το 'χω ακούσει και από αλλού στο ίντερνετ, αλλά και από άτομο με παρόμοιες γνώσεις, και το εφαρμόζω και εγώ, και μπορώ να πω πως ισχύει. Έχω μάλιστα παρατηρήσει, σε μοτέρ που δεν καταναλώνει λάδι, πως αλλαγή σε άλλο ιξώδες οδηγεί σε "ξέπλυμα" τρόπον τεινά του προηγούμενου λαδιού, και κατανάλωση του νέου λαδιού.
Ενώ παραμονή στο ίδιο λάδι, το σχεδιασμένο για τον συγκεκριμένο κινητήρα, οδηγεί σε μηδέν κατανάλωση λαδιού.
Όσο μπαίνει, το ίδιο βγαίνει. ΚΑΙ μετριέται βεβαίως.
Στο GS-άκι που ΚΑΙ τρώει, ΚΑΙ χάνει, άπαξ και έκανα την πατέντα με τα καλάμια των επιστροφών, και κατάφερα και στεγανοποίησα το αριστερό κάτω καπάκι που είχε κλωτσημένο μπουζώνι, η κατανάλωση έχει μειωθεί αισθητά, συνεχίζει να υπάρχει όμως σε μικρότερο βαθμό.
Κι αυτό με λάδι 15-50, όχι όμως επειδή είναι λεπτότερο. Απλά φεύγει από κάπου αλλού που πρέπει να διερευνηθεί.

Ο φίλος τώρα που αναφέρει το τούρμπο πετρέλαιο, που συνιστάται 10-40 και του βάζαν 20-50...... μήπως θα ήταν καλή ιδέα να γυρνούσε στο 10-40?
Μήπως το τούρμπο όντως θέλει λεπτότερο? Και μάλιστα με την πρώτη αλλαγή σε 10-40 εγώ θα περίμενα να καταναλωθεί λίγο, και μετά με τις επόμενες να στρώσει και να έρθει στα προηγούμενα επίπεδα.
Και μάλιστα, κάτι άλλο που ξέχασα, παραμονή ΚΑΙ στο ίδιο ιξώδες, ΚΑΙ στης ίδιας μάρκας, ΑΝ γίνεται.
Η παραπάνω εικόνα που περιέγραψα έχει να κάνει με λάδι ίδιου ιξώδους και ίδιας μάρκας πάντα.

Μου'χει τύχει να αλλάξουμε λάδι σε κινητήρα φίλου, που έπαιρνε 10-40, σύμφωνα με την εταιρία λιπαντικών μπορούσε να μπει ΚΑΙ 5-30,
και μόλις βάλαμε το λεπτότερο, έτρεχε από το φίλτρο λαδιού. Το φίλτρο είναι από κείνα τα νέου τύπου που βάζει η σιτροέν, με το πλαστικό καπάκι από πάνω και το χάρτινο στοιχείο εσωτερικά. Έτρεχε από το λαστιχάκι.
Μόλις το βγάλαμε και του βάλαμε ξανά το 10-40, σταμάτησε να τρέχει.
Ας υπάρχει κι αυτό ως γνώση.
 

Giorgos_81

Member
Εγγραφή
10 Μαρτίου 2022
Μηνύματα
1.745
Reaction score
3.780
Πόντοι
697
Age
51
....όλες οι εμπειρίες είναι χρήσιμες.

Σχετικά με την κατανάλωση λαδιού ( καίει λάδια ) να ενημερώσω τις πλατιές λαϊκές μάζες ότι ΟΛΟΙ οι κινητήρες καίνε λάδια.

Δεν υπάρχει κινητήρας που να μην καίει. Ετσι, απλά.

Ο λόγος ? Πολλοί !

Κινητήρες επιδόσεων, με "κωνικά" έμβολα στεγανοποιούν μετά την ανάπτυξη της θερμοκρασίας λειτουργίας ( μιλάμε για τους κυλίνδρους - έμβολα ), μια και τα έμβολα διαστέλονται με την θερμοκρασία ειδικά στο άνω μέρος. Και κατασκευάζονται έτσι, ώστε να περνάει λάδι και να μειώνει τις φθορές κατά την αρχική λειτουργία.

Κινητήρες καθημερινοί. Επειδή τα έμβολα - ελατήρια και κύκινδροι, περνάνε από ποιοτικό έλεγχο με τις διαστάσεις Χ +/-τόσο αν στην συναρμολόγηση σου τύχουν τα -, έχεις περισσότερες ανοχές, αν σου τύχουν τα +, μικρίτερες. Τα διάκενα, όσο και αν είναι μικρά επιτρέπουν την διέλευση, και καυσαερίων από τον θάλαμο καύσης προς τον στροφαλοθαλαμο, και από εκεί στην κεφαλή, ή από οδηγούς βαλβίδων κλπ. Συνεπώς ΠΑΝΤΑ θα υπάρχει απώλεια, αλλά, αυτό είναι επιθυμητό, αρκεί να μην είναι τέτοια που βγάζει κάπνες στην εξάτμιση. Και συμπληρώνοντας, ανανεώνεις το περιεχόμενο λιπαντικό. Αρκεί να είναι λογική κατανάλωση. Τι είναι λογικό ? Εξαρτάται από την χρήση, την φθορά, τον σχεδιασμό, τον τύπο λαδιού, τον τύπο του καυσίμου, κλπ, κλπ.

Να αναφέρουμε ότι μεγάλες στατικές μηχανές, σαν το μισό μας σπίτι ή μεγαλύτερες και από αυτό, πχ σε καράβια, ηλεκτροπαραγωγή, κλπ, δεν αλλάζουν λάδια στα 2.500 χιλιόμετρα. Γέλια.

Τα λάδια, που μπορεί να είναι 200-500-1000-5000 λίτρα, καθαρίζονται, για την απομάκρυνση ακαθαρισιών, υγρασίας, άλλων προσμίξεων. Και επανέρχονται στην χρήση. Και συμπληρώνονται. Και διατηρούνται πάντα σε σωστές θερμοκρασίες, μια και μπορεί να πάνε στην Ανταρκτική, ή στον Ισημερινό. Η σωστή θερμοκρασία είναι αυτή που υποστηρίζει την ροή και συνεπώς την λίπανση. Βασικό αυτό.

Η υγρασία, είναι ένας βασικός λόγος αστοχίας λαδιού, είτε από διαρροή κυκλωμάτων ψύξης, είτε από συμπυκνώματα σε υγρά κλίματα. Και είναι ο λόγος που προτείνεται να αλλάζουν τα λάδια σε χρονικά διαστήματα, ασχέτως αν έχουν δουλέψει ή όχι.

Γίνεται αντιληπτό ότι η λίπανση, είναι ένα ΒΑΣΙΚΟ στοιχείο για την σωστή λειτουργία και την μακροζωϊα. Κάθε συνθήκη πρέπει να υπολογίζεται, και εκεί να λαμβάνονται αποφάσεις.

Το λάδι, κάνει τρείς βασικές εργασίες, λιπαίνει, ψύχει, καθαρίζει. Αν δεν είναι καλό, ποιοτικό, και κατάλληλο για τις συνθήκες μας, κάπου θα αστοχήσει, και αυτό, θα μας..............................στοιχήσει. Κλάμα.

Και σε μερικές περιπτώσεις, όπως στα 2CV και τα παρόμοια αερόψυκτα, απαιτείται ψύξη, μέσω ενός εναλλάκτη θερμότητας ( ψυγείου ) ώστε να μην παραζεσταθεί το λάδι και καρβουνιάσει όπως είπε και ο @KostasX , που έχει βαθιά γνώση.

Στα υγρόψυκτα, μεγάλο μέρος της θερμότητας, αποβάλλεται με το σύστημα υγρόψυξης, αν και εκεί, σε κάποιες περιπτώσεις, χρησιμοποιείται και ξεχωριστή ψύξη λαδιού.

Συμπέρασμα. Για καλή λίπανση, καλό φρέσκο λάδι, και πεντακάθαρο ψυγειάκι λαδιού στα αυτοκινητάκια μας, που είναι αερόψυκτα. Και όποιος μπορεί, βάζει και ένα δείκτη πίεσης ( μανόμετρο ) και πλέον, με την ψηφιακή τεχνολογία, γιατί όχι, και ένα θερμόμετρο, κακό δεν θα έκανε.
 

Stargazer

Member
Εγγραφή
10 Νοεμβρίου 2021
Μηνύματα
1.019
Reaction score
1.344
Πόντοι
457
Age
38
Περιοχή
Καλαμαριά
Εγώ ήθελα να ρωτήσω , γιατί στα 2cv πρέπει να βάζουμε ορυκτέλαιο και όχι συνθετικό;
Επίσης την συζήτηση την είχα κάνει με τον πατέρα μου που έβαζε συνθετικό στο pony ή για να το πω σωστά έβαζε ότι έβρισκε χωρίς να έχει προβλήματα
 

Giorgos_81

Member
Εγγραφή
10 Μαρτίου 2022
Μηνύματα
1.745
Reaction score
3.780
Πόντοι
697
Age
51
Εγώ ήθελα να ρωτήσω , γιατί στα 2cv πρέπει να βάζουμε ορυκτέλαιο και όχι συνθετικό;
Επίσης την συζήτηση την είχα κάνει με τον πατέρα μου που έβαζε συνθετικό στο pony ή για να το πω σωστά έβαζε ότι έβρισκε χωρίς να έχει προβλήματα
...και εγώ, ημισυνθετικά έβαζα, και για 122.000 χιλ. σε ΟΛΕΣ τις συνθήκες, χιόνια / καύσωνες, χωρίς πρόβλημα.

Απλώς, εδώ θα πρέπει κατα την γνώμη μου να συνυπολογίσουμε ότι τα ημισυνθετικά / συνθετικά, δίνουν κάποια 5.000 - 10.000 χιλιόμετρα, που σε ένα τοσο μικρό και αερόψυκτο κινητήρα, δεν θα το έβλεπα σαν σωστό. Από τεχνική άποψη.

Από την άλλη, ανεβάζει στροφές, δεν είναι καμμιά βαριά μηχανή των 700 - 1500 στροφών, βάλε και το αερόψυκτο, βάλε ότι τα μισά ψυγεία λαδιού είναι βουλωμένα μια και κανείς δεν τα καθαρίζει ποτέ, βάλε και τις θερμοκρασίες, βάλε και τα μόνον 2 συν λίγο λίτρα, ε, κάπου τα λάδι υφίσταται μια επιπλέον επιβάρυνση.

Οπότε, μια συχνότερη αλαγή, κακό δεν κάνει, ειδικά αν η χρήση είναι σκληρή, και αυτό, δεν μεταφράζεται αν ανεβάζουμε στροφές, αν έχουμε φορτία, αλλά και από τις συνθήκες, σκόνη, υγρασίες, μακρές ακινησίες, μικρές διαδρομές που το λάδι δεν προλαβαίνει να ζεσταθεί καλά και να αποβάλλει υγρασίες, κλπ.

Αν είχε πχ 4 λίτρα, θα προλάβαινε να ψυχθεί, πιο αραιή η κυκλοφορία, αν ήταν υδρόψυκτο, θα μοιραζόταν η θερμική καταπόνηση σε δύο συστήματα, αν βάζαμε ένα μεγαλύτερο ψυγείο, αν, αν , αν, βάλε και ότι τα κάρτερ, ΔΕΝ καθαρίζονται από τις λάσπες / λάδια / μούργα, που σαν πτερυγωτό αλουμίνιο, λειτουργεί και αυτό σαν "ψυγείο", και .......νά' μαστε.

Οταν σχεδιάσανε τον κινητήρα αυτόν, ήταν σε λιγότερα κυβικά και μικρότερη ισχύ. Και λόγω και εποχής, το ορυκτέλαιο ήταν το κυρίαρχο. Από την άλλη, οι συντελεστές ασφαλείας ( υπολογισμοί των στοιχείων μηχανών, γίνονταν στο χέρι, άντε με λογαρίθμους, άντε με λογαριθμικό κανόνα. Και , άφηναν "λίπος", για την σιγουριά. Σήμερα, με τα υπολογιστικά συστήματα, CAD, Simulators, κλπ. για την εξοικονόμηση βάρους και υλικών, τα πάντα είναι πιο οριακά. Και οι ζημιές, από "κατάρρευση" συστημάτων πιο συχνή. )

Με την "αναπτυξη" και σε κυβικά αλλά και σε ισχύ, η πεπατημένη μπορεί να παρέμεινε. Ποιος ξέρει ?

Συμπέρασμα. Προσωπικά, πάλι μάλλον ημισυνθετικό θα βάζω, και θα κάνω και συχνότατες αλλαγές, όπως παληά. Στα 2.500-3.000 χιλιόμετρα. Καί με φίλτρο λαδιού, και ανοίγοντας και τα καπάκια των κεφαλών, να φεύγει και το χρησιμοποιημένο που παραμένει εκεί ( στάθμη ).
Εξ άλλου, πλέον, μια και θα είναι το "όχημα χαράς", και δεν θα κάνει και τις 12-15.000 χιλιόμετρα τον χρόνο, μια αλλαγή ανα χρόνο τουλάχιστον, θα είναι απαραίτητη. Και με 2+ λίτρα, το κόστος δεν είναι και τρομακτικό.


Υπάρχει μια ιστορία, που είχαν μείνει κάπου χωρίς λάδια, και του έβαλαν μπανάνες. Υπερβολική ? Ισως. Αλλά δείχνει την αντοχή, που έχει αυτό το μηχανάκι, ειδικά, αν το προσέχεις και λιιιιιιιγο.
 

ami8_gs_ds_bx

Member
Εγγραφή
31 Δεκεμβρίου 2013
Μηνύματα
1.858
Reaction score
4.247
Πόντοι
777
Age
48
Υπάρχει μια ιστορία, που είχαν μείνει κάπου χωρίς λάδια, και του έβαλαν μπανάνες. Υπερβολική ? Ισως. Αλλά δείχνει την αντοχή, που έχει αυτό το μηχανάκι, ειδικά, αν το προσέχεις και λιιιιιιιγο.
Η ιστορία είναι αληθινή αλλά ως λύση ανάγκης. Συγκεκριμένα το αναφέρει ο Jacques Séguéla, ο οποίος μαζί με τον Jean-Claude Baudot, έκαναν το γύρο του κόσμου με ένα 2cv στα 1958-1959. Στο Περού τους είχε σπάσει το κάρτερ με αποτέλεσμα να στεγνώσει η μηχανή από λάδι. Το κάρτερ το έφτιαξαν αλλά δεν είχαν λάδι. Κάποια στιγμή πέρασε από το σημείο που είχαν μείνει ένας ντόπιος χωρικός, οποίος τους έδωσε την λύση βάζοντας μπανάνες στην μηχανή, οι οποίες λιώνοντας λειτούρησαν σαν λυπαντικό. Έτσι μπόρεσαν να οδηγήσουν μέχρι τον κοντινότερο οικισμό - χωριό και να διορθώσουν τελικά σωστά το πρόβλημα.
 
Top Bottom