Το θέμα το δημιούργησα ώστε να συλλέξουμε όλες τις θεωρητικές πληροφορίες για το κύκλωμα ανάφλεξης του 2CV6 και έναν πρακτικό τρόπο για να επαληθεύουμε το διάκενο των πλατίνων.
Το σύστημα Ανάφλεξης του 2CV6 A06/635 Κινητήρες
Το 2CV6 διαθέτει ένα πολύ απλό και έξυπνο σύστημα ανάφλεξης αυτό το κάνει να είναι αξιόπιστο , φθηνό στη συντήρηση του και εύκολα επισκευάσιμο.
Ο λόγος είναι ότι το 2CV6 δουλεύει σε κύκλο ανάφλεξης Wasted Spark όπου μιας και είναι δικύλινδρο δε χρειάζεται διανομέα (Distributor).
Λίγα λόγια για τον κύκλο Wasted Spark
Ο κύκλος wasted spark σημαίνει ότι τα μπουζί δίνουνε σπινθήρα ταυτόχρονα και τα δύο μαζί , δηλαδή δίνουνε σπινθήρα
και στη φάση της συμπίεσης (8 μοίρες πριν το ΑΝΣ) αλλά και στη φάση της εξαγωγής.
Επειδή δίνουν σπινθήρα και στη φάση της εξαγωγής δίχως να υπάρχει λόγος, ο σπινθήρας πάει χαμένος και για το λόγο αυτό ονομάζεται έτσι ο κύκλος. (Χαμένος Σπινθήρ.)
Το κύκλωμα ανάφλεξης αποτελείτε απο :
Η μπαταρία στέλνει ρεύμα στον πολλαπλασιαστή (όταν έχουμε τον διακόπτη στη θέση IGN) το ρεύμα που στέλνει είναι συνεχές.
Το συνεχές ρεύμα δημιουργεί στον πολλαπλασιαστή ένα μαγνητικό πεδίο. Το μαγνητικό πεδίο είναι μια αποθηκευμένη ενέργεια.
Οι πλατίνες όταν ανοιγοκλείνουνε δημιουργούν μεταβολές στα άκρα του πολλαπλασιαστή, αυτές οι μεταβολές βοηθούν τον πολλαπλασιαστή
να μετατρέψει την αποθηκευμένη ενέργεια του μαγνητικού πεδίου σε υψηλή τάση. Η υψηλή τάση πάει στα μπουζί και έτσι δημιουργείτε σπινθήρας.
Πότε όμως πρέπει να ανοίξουν ή να κλείσουν οι πλάτίνες?
Αυτό εξαρτάται απο την γωνία Dwell, σαν γωνία Dwell ορίζουμε το πόσες μοίρες οι πλατίνες παραμένουν κλειστές.
Όταν οι πλατίνες είναι κλειστές δεν έχουμε σπινθήρα στα μπουζί.
Το 2CV6 δουλεύει με 109 μοίρες γωνία Dwell.
Μια άλλη έννοια που πρέπει να εξηγήσουμε είναι η έννοια της προπορείας (Avance)
Προπορεία ορίζουμε το πόσες μοίρες πριν το έμβολο φτάσει στο ΑΝΣ στη φάση της συμπίεσης
θα ξεκινήσουν τα μπουζί να δίνουν σπινθήρα.
Στο 2CV6 η προπορεία είναι 8 μοίρες πριν το ΑΝΣ.
Πώς βρίσκουμε πρακτικά τις 8 Μοίρες πριν το ΑΝΣ ?
Λοιπόν για να βρούμε το σημείο των 8 μοιρών πριν το ΑΝΣ ακολουθούμε τη γνωστή διαδικασία που βάζουμε ένα
τρυπανακι ή οποιοδήποτε άλλο σιδεράκι 6 mm σε αυτό σημείο και στρέφουμε το βολάν μέχρι το τρυπανάκι να μπει στην ανάλογη τρύπα του βολάν.
Στο σημείο αυτό λοιπόν οι πλατίνες ξεκινάν να ανοίγουνε και έτσι έχουμε σπινθήρα στα μπουζί.
Πώς όμως μπορείς να επαληθεύσεις ότι η γωνία Dwell είναι ακριβώς σωστή?
Το διάκενο των πλατίνων πρέπει να είναι 0,40 mm oπως αναγράφεται στα τεχνικά εγχειρίδια.
Γνωρίζοντας ότι το βολάν έχει 107 Δόντια και γνωρίζοντας ότι η γωνία Dwell διαρκεί 109 μοίρες αυτομάτως γνωρίζω ότι η γωνία Dwell αντιστοιχεί
σε 32 δόντια του βολάν. Οπότε για 32 δόντια οι πλατίνες θα πρέπει να είναι κλειστές οπότε δεν θα έχω σπίθα στα μπουζί.
Πάμε στην Πρακτική διαδικασία..
8) Mετράμε για πόσα δόντια το λαμπάκι είναι αναμμένο.
Εάν το λαμπάκι έμεινε αναμμένο για 32-34 δόντια τότε το διάκενο είναι τέλειο.
Εάν το λαμπάκι έμεινε αναμμένο για λιγότερο απο 32 δόντια σημαίνει ότι οι πλατίνες έχουν μικρό διάκενο.
Εάν το λαμπάκι έμεινε αναμμένο για περισσότερα απο 34 δόντια σημαίνει ότι οι πλατίνες έχουν μεγάλο διάκενο.
Το διάκενο των πλατίνων πρέπει να είναι το ιδανικό διότι στις πλατίνες οφείλονται προβλήματα εκκίνησης , πτώση απόδοσης, ρεταρίσματα κλπ
Τέλος παραθέτω ένα διάγραμμα που έφτιαξα και απεικονίζονται όλες οι φάσεις λειτουργίας του κινητήρα όπως και η γωνία Dwell.
Στο διάγραμμα χρησιμοποιώ μοίρες Εκκεντροφόρου (360) και όχι μοίρες στροφάλου (720) ώστε να μπορέσω να δείξω όσο πιο απλά γίνεται όλες τις φάσεις.
*ATDC : After Top Dead Center , Μετά το Άνω Νεκρό σημείο.
*ABDC : After Bottom Dead Center : Μετά το κάτω Νεκρό σημείο.
*BBDC : Before Bottom Dead Center : Πριν το κάτω Νεκρό σημείο.
Το σύστημα Ανάφλεξης του 2CV6 A06/635 Κινητήρες
Το 2CV6 διαθέτει ένα πολύ απλό και έξυπνο σύστημα ανάφλεξης αυτό το κάνει να είναι αξιόπιστο , φθηνό στη συντήρηση του και εύκολα επισκευάσιμο.
Ο λόγος είναι ότι το 2CV6 δουλεύει σε κύκλο ανάφλεξης Wasted Spark όπου μιας και είναι δικύλινδρο δε χρειάζεται διανομέα (Distributor).
Λίγα λόγια για τον κύκλο Wasted Spark
Ο κύκλος wasted spark σημαίνει ότι τα μπουζί δίνουνε σπινθήρα ταυτόχρονα και τα δύο μαζί , δηλαδή δίνουνε σπινθήρα
και στη φάση της συμπίεσης (8 μοίρες πριν το ΑΝΣ) αλλά και στη φάση της εξαγωγής.
Επειδή δίνουν σπινθήρα και στη φάση της εξαγωγής δίχως να υπάρχει λόγος, ο σπινθήρας πάει χαμένος και για το λόγο αυτό ονομάζεται έτσι ο κύκλος. (Χαμένος Σπινθήρ.)
Το κύκλωμα ανάφλεξης αποτελείτε απο :
- Τη μπαταρία (φυσικά)
- Τον Πολλαπλασιαστή.
- Τις Πλατίνες.
- Τα Μπουζί.
Η μπαταρία στέλνει ρεύμα στον πολλαπλασιαστή (όταν έχουμε τον διακόπτη στη θέση IGN) το ρεύμα που στέλνει είναι συνεχές.
Το συνεχές ρεύμα δημιουργεί στον πολλαπλασιαστή ένα μαγνητικό πεδίο. Το μαγνητικό πεδίο είναι μια αποθηκευμένη ενέργεια.
Οι πλατίνες όταν ανοιγοκλείνουνε δημιουργούν μεταβολές στα άκρα του πολλαπλασιαστή, αυτές οι μεταβολές βοηθούν τον πολλαπλασιαστή
να μετατρέψει την αποθηκευμένη ενέργεια του μαγνητικού πεδίου σε υψηλή τάση. Η υψηλή τάση πάει στα μπουζί και έτσι δημιουργείτε σπινθήρας.
Πότε όμως πρέπει να ανοίξουν ή να κλείσουν οι πλάτίνες?
Αυτό εξαρτάται απο την γωνία Dwell, σαν γωνία Dwell ορίζουμε το πόσες μοίρες οι πλατίνες παραμένουν κλειστές.
Όταν οι πλατίνες είναι κλειστές δεν έχουμε σπινθήρα στα μπουζί.
Το 2CV6 δουλεύει με 109 μοίρες γωνία Dwell.
Μια άλλη έννοια που πρέπει να εξηγήσουμε είναι η έννοια της προπορείας (Avance)
Προπορεία ορίζουμε το πόσες μοίρες πριν το έμβολο φτάσει στο ΑΝΣ στη φάση της συμπίεσης
θα ξεκινήσουν τα μπουζί να δίνουν σπινθήρα.
Στο 2CV6 η προπορεία είναι 8 μοίρες πριν το ΑΝΣ.
Πώς βρίσκουμε πρακτικά τις 8 Μοίρες πριν το ΑΝΣ ?
Λοιπόν για να βρούμε το σημείο των 8 μοιρών πριν το ΑΝΣ ακολουθούμε τη γνωστή διαδικασία που βάζουμε ένα
τρυπανακι ή οποιοδήποτε άλλο σιδεράκι 6 mm σε αυτό σημείο και στρέφουμε το βολάν μέχρι το τρυπανάκι να μπει στην ανάλογη τρύπα του βολάν.
Στο σημείο αυτό λοιπόν οι πλατίνες ξεκινάν να ανοίγουνε και έτσι έχουμε σπινθήρα στα μπουζί.
Πώς όμως μπορείς να επαληθεύσεις ότι η γωνία Dwell είναι ακριβώς σωστή?
Το διάκενο των πλατίνων πρέπει να είναι 0,40 mm oπως αναγράφεται στα τεχνικά εγχειρίδια.
Γνωρίζοντας ότι το βολάν έχει 107 Δόντια και γνωρίζοντας ότι η γωνία Dwell διαρκεί 109 μοίρες αυτομάτως γνωρίζω ότι η γωνία Dwell αντιστοιχεί
σε 32 δόντια του βολάν. Οπότε για 32 δόντια οι πλατίνες θα πρέπει να είναι κλειστές οπότε δεν θα έχω σπίθα στα μπουζί.
Πάμε στην Πρακτική διαδικασία..
- Αποσυνδέω τα μπουζοκαλώδια απο τα μπουζί σαν μέτρο ασφαλείας (Safety First) ώστε βεβαιωθώ ότι δεν πρόκειται η μηχανή να ξεκινήσει για κανένα λόγο.
- Γυρίζω το βολάν μέχρι να βρω το σημείο των 8 μοιρών πριν το ΑΝΣ και βεβαιώνομαι ότι το τρυπανάκι των 6 mm μπαίνει στην τρύπα του βολάν.
- Αφαιρώ το τρυπανάκι. ( Δε θέλουμε να το ξεχάσουμε εκεί για κανένα λόγο).
- Με ένα μαρκαδόρο σημαδεύω ένα δόντι στο βολάν και ένα σταθερό σημείο στη χελώνα. ( Επιλέγω κάποιο σημείο που να με βολεύει).
- Τοποθετώ ένα λαμπάκι 12v στα άκρα του Πολλαπλασιαστή.
- Γυρίζω το διακόπτη στη θέση iGN.
- Στην παρούσα φάση το λαμπάκι πρέπει να είναι σβηστό, ξεκινάμε και γυρίζουμε το βολάν ανάποδα απο τη φορά περιστροφής της μηχανής
8) Mετράμε για πόσα δόντια το λαμπάκι είναι αναμμένο.
Εάν το λαμπάκι έμεινε αναμμένο για 32-34 δόντια τότε το διάκενο είναι τέλειο.
Εάν το λαμπάκι έμεινε αναμμένο για λιγότερο απο 32 δόντια σημαίνει ότι οι πλατίνες έχουν μικρό διάκενο.
Εάν το λαμπάκι έμεινε αναμμένο για περισσότερα απο 34 δόντια σημαίνει ότι οι πλατίνες έχουν μεγάλο διάκενο.
Το διάκενο των πλατίνων πρέπει να είναι το ιδανικό διότι στις πλατίνες οφείλονται προβλήματα εκκίνησης , πτώση απόδοσης, ρεταρίσματα κλπ
Τέλος παραθέτω ένα διάγραμμα που έφτιαξα και απεικονίζονται όλες οι φάσεις λειτουργίας του κινητήρα όπως και η γωνία Dwell.
Στο διάγραμμα χρησιμοποιώ μοίρες Εκκεντροφόρου (360) και όχι μοίρες στροφάλου (720) ώστε να μπορέσω να δείξω όσο πιο απλά γίνεται όλες τις φάσεις.
*ATDC : After Top Dead Center , Μετά το Άνω Νεκρό σημείο.
*ABDC : After Bottom Dead Center : Μετά το κάτω Νεκρό σημείο.
*BBDC : Before Bottom Dead Center : Πριν το κάτω Νεκρό σημείο.
- Camshaft : Εκκεντροφόρος.
- Εαν θέλω να βρω μοίρες στροφάλου πολλαπλασιάζω επί 2 , διότι 2 στροφές του στροφάλου είναι 1 στροφή του εκκεντροφόρου. ( 4 χρονη μηχανή)