Ξεκινώ αυτό το θέμα με αφορμή τον θάνατο ενός από τους μεγαλύτερους σχεδιαστές στην ιστορία της αυτοκίνησης, του Tom Tjaarda σε ηλικία 83 ετών. Περισσότερο, ίσως, και από το μηχανολογικό κομμάτι, οι σχεδιαστές είναι εκείνοι που αναλαμβάνουν να κάνουν πραγματικότητα το όνειρο και την ανάγκη για την "αυτοκίνηση" του ανθρώπου. Συνήθως στη σύγχρονη εποχή ακολουθούν αυστηρά προκαθορισμένες νόρμες και επιταγές της σύγχρονης τεχνολογίας και των ψυχρών "μάνατζερ", με τα σχέδιά τους να είναι φιμωμένα από την "ανάγκη" για περισσότερες πωλήσεις, σε μία εποχή όπου το αυτοκίνητο τείνει να έχει τη χρησιμότητα και τη λειτουργία ενός τάμπλετ...
Κάποτε, όμως, υπήρχαν σχεδιαστές που αναλάμβαναν να ταξιδεύουν τα όνειρα των ανθρώπων, μετατρέποντας το σχεδιασμό των αυτοκινήτων σε πραγματική τέχνη, διαχρονική, αψεγάδιαστη, ανεξίτηλη. Ένας από αυτούς ήταν και ο Tom Tjaarda. Είχα αναφέρει παλαιότερα ότι ο Σκαραβαίος αποτελεί ουσιαστικά σχέδιο του πατέρα του το 1934, το οποίο τελικά μεταλλάχτηκε στο Lincoln Zephyr V12. O ίδιος ο Tjaarda όμως, εξελίχθηκε ακόμα περισσότερο, προσφέροντας στην αυτοκίνηση πραγματικά αριστουργήματα, εικόνες των οποίων επισυνάπτω από κάτω. Είχε σπουδάσει αρχιτεκτονική και κατά τη διάρκεια της πολυετούς καριέρας του δούλεψε για τον Pininfarina και τον Ghia, σχεδιάζοντας συνολικά πάνω από 80 αυτοκίνητα.
Τα τελευταία χρόνια αρθρογραφούσε σε περιοδικά Κλασσικών Αυτοκινήτων, ιδίως στο εξαιρετικό (αλλά πολλές φορές υπερβολικά εκλεκτικό) Octane, όπου πραγματικά διαβάζοντάς τον μάθαινα τόσα πολλά για την ιστορία και την ουσία της αυτοκίνησης... Μάθαινα όμως όχι μόνο από την πληρότητα των γνώσεων και πληροφοριών που παρείχε, αλλά και από την ιδιαίτερη κουλτούρα και γλαφυρότητα που χαρακτήριζαν τις αφηγήσεις του...
Είχα επισυνάψει στο thread "Βιβλιογραφία Citroen" τις απόψεις του για το σχεδιασμό της SM και της DS σε σχετικά συκγριτικά άρθρα (ήταν και αυτός μεγάλος Σιτροενόφιλος λάτρης βέβαια!).
Δε θα πω τίποτε άλλο, επισυνάπτω μερικές από τις δημιουργίες του. Τέτοιοι σχεδιαστές στη νεοταξίτικη, "τεχνολογική" μας εποχή των μάνατζερ, των χρηματιστηρίων και του κέρδους, δύσκολα βγαίνουν...
Κάποτε, όμως, υπήρχαν σχεδιαστές που αναλάμβαναν να ταξιδεύουν τα όνειρα των ανθρώπων, μετατρέποντας το σχεδιασμό των αυτοκινήτων σε πραγματική τέχνη, διαχρονική, αψεγάδιαστη, ανεξίτηλη. Ένας από αυτούς ήταν και ο Tom Tjaarda. Είχα αναφέρει παλαιότερα ότι ο Σκαραβαίος αποτελεί ουσιαστικά σχέδιο του πατέρα του το 1934, το οποίο τελικά μεταλλάχτηκε στο Lincoln Zephyr V12. O ίδιος ο Tjaarda όμως, εξελίχθηκε ακόμα περισσότερο, προσφέροντας στην αυτοκίνηση πραγματικά αριστουργήματα, εικόνες των οποίων επισυνάπτω από κάτω. Είχε σπουδάσει αρχιτεκτονική και κατά τη διάρκεια της πολυετούς καριέρας του δούλεψε για τον Pininfarina και τον Ghia, σχεδιάζοντας συνολικά πάνω από 80 αυτοκίνητα.
Τα τελευταία χρόνια αρθρογραφούσε σε περιοδικά Κλασσικών Αυτοκινήτων, ιδίως στο εξαιρετικό (αλλά πολλές φορές υπερβολικά εκλεκτικό) Octane, όπου πραγματικά διαβάζοντάς τον μάθαινα τόσα πολλά για την ιστορία και την ουσία της αυτοκίνησης... Μάθαινα όμως όχι μόνο από την πληρότητα των γνώσεων και πληροφοριών που παρείχε, αλλά και από την ιδιαίτερη κουλτούρα και γλαφυρότητα που χαρακτήριζαν τις αφηγήσεις του...
Είχα επισυνάψει στο thread "Βιβλιογραφία Citroen" τις απόψεις του για το σχεδιασμό της SM και της DS σε σχετικά συκγριτικά άρθρα (ήταν και αυτός μεγάλος Σιτροενόφιλος λάτρης βέβαια!).
Δε θα πω τίποτε άλλο, επισυνάπτω μερικές από τις δημιουργίες του. Τέτοιοι σχεδιαστές στη νεοταξίτικη, "τεχνολογική" μας εποχή των μάνατζερ, των χρηματιστηρίων και του κέρδους, δύσκολα βγαίνουν...
Last edited: