Ενα πολυ ωραιο αναγνωσμα για τους γαλοφωνους ειναι το
Citroen ou 80 ans d'antistrategie
https://livre.fnac.com/a871869/J-Broustail-Citroen-ou-80-ans-d-antistrategie
γραμμενο απο καθηγητη πανεπιστημιου, Διαπραγματευεται τα λαθη στην πολιτικη της Σιτροεν μεχρι και το 1999. (τοτε γραφτηκε)
Ειναι σοβαρη δουλεια με μαρτυριες, ερευνα πηγες κλπ
Δεν ειναι δημοσιογραφικη δουλεια, αλλα επιστημονικη. Δεν εχει ατεκμηριωτες αποψεις, εικασιες. που ακουγονται βολικα ή ευχαριστα και εξηγουν με μυθηστορηματικο τροπο, ιστοριες ανωνυμων εταιριων...
Δυο σημεια που ειναι αρκετα ενδιαφεροντα, οσον αφορα τις αστοχιες την περιοδο της ενσωματωσης στην PSA ειναι οτι αντιθετα με οτι λεει το αγαπημενο δημοσιογραφικο αφηγημα, η μηχανολογικη συγκλιση Πεςο-Σιτροεν, δεν εγινε εξαιτιας της 'επιβολης' της Πεζο στην Σιτροεν, αλλα αντιθετα λογω της μεγαλης ελευθεριας που δοθηκε σε καθε εταιρια.
Συγκεκριμενα, την περιοδο Calvet (1982-1999), αντιθετα απο αλλα γκρουπ, οπως η VW που σε καθε εταιρια ανατεθηκε ενας συγκεκριμενος ρολος, στην Πεζο αφησαν τελειως ελευθερες τις δυο ομαδες να σχεδιαζουν προιοντα και εμπορικες στρατηγικες, με κοινη προσβαση στις τεχνολογικες λυσεις εντος του γκρουπ. μέ τον ορο ομως οι ποροι να κατανεμονται αναλογα με τα οικονομικα αποτελεσματα, Κι ηταν αυτο ακριβως που ωθησε την Σιτροεν να φτιαχνει αυτοκινητα ολο και πιο όμοια με την Πεζο (με αποκορυφωμα το Σαξο με το 106), αφου ετσι ελαχιστοποιουσε το κοστος εξελιξης,
Το αλλο ενδιαφερον σημειο της διατριβης ειναι οτι Η Σιτροεν ειχε εξαιρετικα οικονομικα αποτελεσματα την περιοδο 1974 με 1985, και αυτο οφειλοταν στο οτι ειχε κληρονομήσει απο την εποχη μισελεν προσφατα μοντελα (με ακριβο κοστος εξελιξης) οπως το GS, την CX που πουλουσαν εξαιρετικα,
Την περιοδο 1974 με 1982 (προ Calvet εποχη) η Citroen ειχε ξεκαθαρο προσατολισμο να φτιαχνει αυτοκινητα πιο εκκεντρικα απο την Πεζο, χρησιμοποιωντας κοινες τεχνικες λυσεις για να μειωσει το κοστος βεβαια. Ειναι η περιοδος που γεννησε το ΒΧ και το Βιζα.
Αντιθετα, η περιοδος που ακολουθησε (με τα μοντελα να μοιαζουν ολοενα περισσοτερο με αυτα της Πεζο) ειχε απογοητευτικα οικονομικα αποτελεσματα.
Το σαξο πουλησε λιγοτερο απο το ΑΧ, και πολυ λιγοτερο απο 106, και 206
Η ΖΧ πολυ λιγοτερο απο το 306 και το Ξαρα ακομα χειροτερα
Η Ξαντια ποτε δεν εκανε τα νουμερα του ΒΧ, και πηγε πολυ χειροτερα εμπορικα απο το 405 και το 406
και η ΧΜ, αν και ηταν η μονη που εκανε καλυτερα νουμερα απο το αντιστοιχο Πεζο κινηθηκε πολυ χαμηλοτερα απο την CX .
Η αδυναμια της Σιτροεν να πουλησει συμβατικα μοντελα φαινεται πολυ καθαρα απο το ποσο χειροτερα πηγε απο την Πεζο σε δυο παραδειγματα που πουλουσαν σχεδον το ιδιο προιόν (τα διδυμα Σαξό-106 και Εβαζιόν-806) παρα το γεγονος οτι τα πουλουσε σε χαμηλοτερες τιμες απο την Πεζο
Χαήλοτερες τιμες σημαιναν και ολοενα μικροτερα περιθωρια κερδους,... και φαυλος κυκλος