Σχεδιαστές Citroen & Άλλων Κλασσικών Αυτοκινήτων

Συζήτηση στο φόρουμ 'Μπλα Μπλα - Easy going discutions' που ξεκίνησε από το μέλος Nikephoros, στις 26 Ιουλίου 2017.

Watchers:
This thread is being watched by 2 users.
  1. Nikephoros
    Offline

    Nikephoros Member

    Εγγραφή:
    3 Σεπτεμβρίου 2015
    Μηνύματα:
    1.977
    Likes:
    4.580
    Trophy Points:
    138
    Περιοχή:
    Αθήνα
    Ξεκινώ αυτό το θέμα με αφορμή τον θάνατο ενός από τους μεγαλύτερους σχεδιαστές στην ιστορία της αυτοκίνησης, του Tom Tjaarda σε ηλικία 83 ετών. Περισσότερο, ίσως, και από το μηχανολογικό κομμάτι, οι σχεδιαστές είναι εκείνοι που αναλαμβάνουν να κάνουν πραγματικότητα το όνειρο και την ανάγκη για την "αυτοκίνηση" του ανθρώπου. Συνήθως στη σύγχρονη εποχή ακολουθούν αυστηρά προκαθορισμένες νόρμες και επιταγές της σύγχρονης τεχνολογίας και των ψυχρών "μάνατζερ", με τα σχέδιά τους να είναι φιμωμένα από την "ανάγκη" για περισσότερες πωλήσεις, σε μία εποχή όπου το αυτοκίνητο τείνει να έχει τη χρησιμότητα και τη λειτουργία ενός τάμπλετ...

    Κάποτε, όμως, υπήρχαν σχεδιαστές που αναλάμβαναν να ταξιδεύουν τα όνειρα των ανθρώπων, μετατρέποντας το σχεδιασμό των αυτοκινήτων σε πραγματική τέχνη, διαχρονική, αψεγάδιαστη, ανεξίτηλη. Ένας από αυτούς ήταν και ο Tom Tjaarda. Είχα αναφέρει παλαιότερα ότι ο Σκαραβαίος αποτελεί ουσιαστικά σχέδιο του πατέρα του το 1934, το οποίο τελικά μεταλλάχτηκε στο Lincoln Zephyr V12. O ίδιος ο Tjaarda όμως, εξελίχθηκε ακόμα περισσότερο, προσφέροντας στην αυτοκίνηση πραγματικά αριστουργήματα, εικόνες των οποίων επισυνάπτω από κάτω. Είχε σπουδάσει αρχιτεκτονική και κατά τη διάρκεια της πολυετούς καριέρας του δούλεψε για τον Pininfarina και τον Ghia, σχεδιάζοντας συνολικά πάνω από 80 αυτοκίνητα.

    Τα τελευταία χρόνια αρθρογραφούσε σε περιοδικά Κλασσικών Αυτοκινήτων, ιδίως στο εξαιρετικό (αλλά πολλές φορές υπερβολικά εκλεκτικό) Octane, όπου πραγματικά διαβάζοντάς τον μάθαινα τόσα πολλά για την ιστορία και την ουσία της αυτοκίνησης... Μάθαινα όμως όχι μόνο από την πληρότητα των γνώσεων και πληροφοριών που παρείχε, αλλά και από την ιδιαίτερη κουλτούρα και γλαφυρότητα που χαρακτήριζαν τις αφηγήσεις του...

    Είχα επισυνάψει στο thread "Βιβλιογραφία Citroen" τις απόψεις του για το σχεδιασμό της SM και της DS σε σχετικά συκγριτικά άρθρα (ήταν και αυτός μεγάλος Σιτροενόφιλος λάτρης βέβαια!).

    Δε θα πω τίποτε άλλο, επισυνάπτω μερικές από τις δημιουργίες του. Τέτοιοι σχεδιαστές στη νεοταξίτικη, "τεχνολογική" μας εποχή των μάνατζερ, των χρηματιστηρίων και του κέρδους, δύσκολα βγαίνουν...

    1967_Ferrari_365SpyderCalifornia3.jpg De Tomaso Pantera.jpg Fiat_124_Spider,_1,4_l,_Bj._1970_(2016-07-02_Sp).JPG Pininfarina Lancia.jpg 1024px-1963_Corvette_Rondine.jpg
     
    Last edited: 26 Ιουλίου 2017
    KostasX, nonos, PapatasosCX77 and 5 others like this.
  2. Pierre Boulanger
    Offline

    Pierre Boulanger Administrator

    Εγγραφή:
    13 Νοεμβρίου 2012
    Μηνύματα:
    8.409
    Likes:
    10.133
    Trophy Points:
    138
    Εξαιρετικό άρθρο - αφιέρωμα σε ένα από τους τελευταίους, αν όχι ο τελευταίος, μεγάλος της παγκόσμιας αυτοκίνησης. Σε ευχαριστούμε Νίκο που μας μορφώνεις.

    Θα προστεθούν και άλλοι σχεδιαστές? popcorn
     
  3. Nikephoros
    Offline

    Nikephoros Member

    Εγγραφή:
    3 Σεπτεμβρίου 2015
    Μηνύματα:
    1.977
    Likes:
    4.580
    Trophy Points:
    138
    Περιοχή:
    Αθήνα
    Βεβαίως! Και δεν ξεχνώ την υπόσχεσή μου για κάτι... (Πλησιάζει! Παίρνω άδεια από βδομάδα...).
     
  4. Nikephoros
    Offline

    Nikephoros Member

    Εγγραφή:
    3 Σεπτεμβρίου 2015
    Μηνύματα:
    1.977
    Likes:
    4.580
    Trophy Points:
    138
    Περιοχή:
    Αθήνα
    MARCELLO GANDINI

    Το πρώτο πράγμα που σκέφτεται κανείς ακούγοντας το όνομά του, είναι το αρχέτυπο υπεραυτοκίνητο, η Lamborghini Miura! Ο νεαρός τότε Gandini (μόλις 27 ετών το 1965), με το που προσλήφθηκε από τον Bertone (παρά τις αντιρρήσεις του προκατόχου του, Giorgetto Giugiaro), άφησε αμέσως το στίγμα του στην αυτοκίνηση σχεδιάζοντας την "Ρ400". Ουσιαστικά ακολούθησε την αρχιτεκτονική του υπάρχοντος πλαισίου με τη χαρακτηριστική, εγκάρσια διάταξη του κινητήρα πίσω από τα καθίσματα, το οποίο είχε παρουσιαστεί από τον Feruccio Lamborghini ένα χρόνο πριν την ολοκληρωμένη εμφάνιση της Miura to '66. Και όπως ο ίδιος λέει ακόμα και σήμερα, δεν τον ενδιέφερε η εμφάνιση ενός αυτοκινήτου, αλλά ο συνολικός σχεδιασμός του που συμπεριλαμβάνει την αρχιτεκτονική και τη μηχανολογία του. Για αυτόν το λόγο, για εμένα είναι ένας Leonardo Da Vinci της αυτοκίνησης! Και αυτήν ακριβώς τη δήλωσή του την έχει αποδείξει περίτρανα με αριστουργήματα όπως η Lancia Stratos, την οποία δε σχεδίασε μόνο ως προς την εμφάνισή της, αλλά και ολόκληρή την αρχιτεκτονική της, το πλαίσιό της, τη διάταξη του κινητήρα, τα πάντα...

    Η συνέχεια είναι γνωστή και στοίχειωσε τα αυτοκινητικά μας όνειρα για πάντα! Lamborghini Countach, Espada (το 1ο 4θέσιο υπεραυροκίνητο?), Jarama, Urracco, Diablo, Alfa Romeo Montreal (πόσο μοιάζει από το πλάι με τη Miura!), Lancia Stratos, De Tomaso Pantera SI και πολλά άλλα, όπως και κάποια ποιο καθημερινά αυτοκίνητα σαν το Renault Super 5 και η 1η BMW 5...

    Και ερχόμαστε στις Citroen! Ποιος δε θυμάται τη φοβερή διαφήμιση των τελών της δεκαετίας του '80 με αφηγητή τον Anthony Hopkins, όπου δείχνει τον Gandini να πηγαίνει στη δουλειά του οδηγώντας εκείνη την κατάμαυρη 16βάλβιδη ΒΧ? Είχε σχεδιάσει ένα πρωτότυπο στα τέλη του ΄70 για τη Volvo και τη Reliant (για να το δώσουν στην Τουρκική Anadol, αλλά οι Τούρκοι δεν μπόρεσαν να το βάλουν στην παραγωγή...), για να καταλήξει στη Citroen και να μας δώσει την υπέροχη ΒΧ! Και βέβαια, μην ξεχνάμε και την ονειρική Maserati Khamsin, η οποία ήταν εποχής Citroen... Και εάν θυμάμαι καλά και κάποια πρωτότυπα για την ΧΜ...

    Δε θα ξεχάσω μία συνέντευξη που είχε δώσει σε έναν δημοσιογράφο του Βρεταννικού Car πριν από 15 χρόνια και πλέον, περίπου... Τον υποδέχθηκε στο σπίτι του, ένα μικρό "palazzo" του 17ου αιώνα το οποίο ήταν ερείπιο, αλλά το σχεδίασε πάλι και ανακατασκεύασε μόνος του. Ακόμα και τα έπιπλα και το εσωτερικό σε αυτό το σπίτι ήταν δικής του σχεδίασης και κατασκευής. Και δεν υπήρχαν ούτε υπηρέτες, ούτε ασφάλεια για το σχεδιαστήριό του και τις υπερπολύτιμες μελέτες του μέσα στο σπίτι, τίποτα... Μόνο ένας ήρεμος, ευγενέστατος και απλός άνθρωπος με τη γυναίκα του, που έφτιαξε μόνος του το τσάι και προσέφερε τα γλυκά στους επισκέπτες του... Δε θα πω τίποτε παραπάνω για την απίστευτη σοφία και δημιουργικότητα που διαπνέει ακόμα αυτήν τη μοναδική μορφή της αυτοκίνησης, θα αφήσω τον ίδιο να μιλήσει στα βιντεάκια που επισυνάπτω από κάτω. Ακολουθούν, βέβαια, και εικόνες από τις δημιουργίες του, μαζί με την αγαπημένη μας ΒΧ! Προσέξτε στο σύντομο βίντεο που γυρίστηκε στο σπίτι του τα απίστευτα πρωτότυπα, το ένα σε εικόνα στον τοίχο και το άλλο ως μοντέλο πάνω σε ένα έπιπλο. H μετριοφροσύνη του φαίνεται ακόμα και από το γεγονός ότι μιλώντας για τους νέους σχεδιαστές, δεν αναφέρει ότι "τους συμβουλεύει", αλλά τι "θα τους πρότεινε"...






    Citroen BX.jpg Lamborghini Miura.jpg 1200px-Maserati_Khamsin_1975_front.jpg Alfa-Romeo-Montreal-4.jpg de-tomaso-pantera-si.jpg Lancia Stratos.jpg Lamborghini-Espada.jpg Lamborghini JARAMA.jpg Lamborghini-Diablo-1990-ig.jpg
     
    Last edited: 29 Ιουλίου 2017
  5. Nikephoros
    Offline

    Nikephoros Member

    Εγγραφή:
    3 Σεπτεμβρίου 2015
    Μηνύματα:
    1.977
    Likes:
    4.580
    Trophy Points:
    138
    Περιοχή:
    Αθήνα
    Μία μικρή διόρθωση: O Tom Tjaarda έγραφε στο Classic Cars και όχι στο Octane (συγνώμη για το μπέρδεμα...). Τα τελευταία άρθρα του θα δημοσιευθούν μετά θάνατον στο τρέχον και σε λίγα από τα επόμενα τεύχη, όσα πρόλαβε να γράψει δηλαδή...
     
    nonos and PapatasosCX77 like this.

Μοιραστείτε τη σελίδα