Οι Πρωτοπόροι της Αυτοκίνησης

Από τα αυτοκίνητα-μηχανές περνάμε σιγά-σιγά στα αυτοκίνητα-υπολογιστές... Το επίκεντρο της αυτοκίνησης είναι πλέον η τεχνολογική εξέλιξη του αυτοκινήτου και όχι ο άνθρωπος-οδηγός ο οποίος, στο όνομα της ασφάλειας και της προστασίας του περιβάλλοντος, μπαίνει σιγά-σιγά στο περιθώριο ως άνθρωπος-επιβάτης. Κάποιες μεγάλες εταιρείες κυρίως, διαφημίζονται με εξέχουσα κομπορρημοσύνη ότι ήταν πάντα οι πρωτοπόροι στις καινοτομίες που καθόρισαν την αυτοκίνηση σήμερα σε θέματα ασφάλειας, επιδόσεων, οικονομίας και άνεσης. Είναι όμως έτσι?

Ποιοι ήταν άραγε οι πραγματικοί πρωτοπόροι που σκέφθηκαν, εργάστηκαν σκληρά και εισήγαγαν τις καινοτομίες που διαμόρφωσαν την αυτοκίνηση? Πως εξελίχθηκε/μεταβλήθηκε η φιλοσοφία και ο στόχος των αυτοκινητοβιομηχανιών τις τελευταίες δεκαετίες? Είναι ένα ερώτημα που σίγουρα σηκώνει πάρα πολύ συζήτηση και χαρακτηρίζεται από τη "σύγκρουση" πολλών διαφορετικών απόψεων.

Ελπίζω αυτό το θέμα να είναι χρήσιμο για τους εξής λόγους: Πρώτον εγκυκλοπαιδικούς, να μάθουμε πολλές σημαντικές πληροφορίες για την ιστορία του αυτοκινήτου (και της Citroen!), δεύτερον για λόγους ιστορικής μνήμης (και σε πολλές περιπτώσεις, αποκατάστασης αυτής της μνήμης) για εκείνους που πραγματικά ονειρεύτηκαν και μόχθησαν για μία καλύτερη αυτοκίνηση και τρίτον, ίσως μπορέσουμε να αντιληφθούμε ποιο θα πρέπει να είναι πραγματικά το μέλλον της αυτοκίνησης, ποιοι οι πραγματικοί στόχοι της, μακριά από τα στυγνά συμφέροντα του αέναου κέρδους που, κακά τα ψέματα, "αποστείρωσαν", κατά τη γνώμη μου, την αυτοκίνηση από την "οδηγοκεντρική" της διάσταση και την παραφόρτωσαν με περιττές πολυτέλειες...
 

Comments

#2
Μηχανή Εσωτερικής Καύσης:
Δεν ήταν ο Karl Benz ο εφευρέτης της βέβαια, αλλά Άγγλοι και Γάλλοι εφευρέτες τελών του 18ου και αρχών του 19ου αιώνα πειραματίστηκαν και έφτιαξαν τις πρώτες μηχανές εσωτερικής καύσης υγρών καυσίμων.

1ο Eμπορικό Όχημα με Μηχανή Εσωτερικής Καύσης:
Ε, αυτό είναι το "Motorwagen" του Benz.

Αυτόματο Κιβώτιο
Wilson Pilcher, 1η δεκαετία του 20ού αιώνα και φυσικά, το 1939 το hydramatic της Chrysler το πρώτο "σύγχρονο" αυτόματο "υγρής σύζευξης" μαζικής παραγωγής.

Αεροδυναμική
Rumpler Tropfenwagen, του Αυστριακού Edmund Rumpler, το 1921 (Cd 0.28!). Ακολούθησαν τα Chrysler Airflow το '34 το γνωστό Tatra Τ77 του καθηγητή Jaray την ίδια χρονιά.

Ηλεκτροκίνηση
Μέχρι πρότινος νόμιζα ότι ήταν το Lohner του Φερδινάνδου Πόρσε, αλλά δεν είναι αυτό! Πειραματισμοί στην Ολλανδία και στη Σκωτία γίνονταν από το 1ο μισό του 19ου αιώνα, με την Studebaker να φτιάχνει μαζικά ηλεκτορκίνητα στις αρχές του 2ού αιώνα.

Υβριδικό Αυτοκίνητο
Ε, τώρα το βραβείο πηγαίνει στο Lohner-Porsche του 1898!

Υδροπνευματική Ανάρτηση
:DSsuspension::classic::citrolove::citroen:

Περιστροφικός Κινητήρας Wankel
Από τη δεκαετία του '20 ο Felix Wankel είχε ήδη οραματισθεί και φτιάξει τους πρώτους κινητήρες, πριν τη γνωστή ιστορία με την NSU και το 1ο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής με τον κινητήρα του, το Spider.

Σύστημα Ψεκασμού Καυσίμου
Σε κινητήρες diesel αρχές του 20ού αιώνα από την Bosch και τον Cummins. Το 1ο βενζινοκίνητο αυτοκίνητο με ψεκασμό, ηλεκτρονικό κιόλας? Δεν ήταν η Gullwing! Ήταν η Alfa Romeo 6C 2500 του '40!

ABS
Εντάξει, το Maxaret της Dunlop της δεκαετίας του '50 που μπήκε στο 4κίνητο Jensen FF του '66 είχε τα θέματά του, αλλά το 1ο λειτουργικό ηλεκτρονικό ABS που δρα σε όλους τους τροχούς δεν ήταν της Mercedes! Ήταν της Chrysler! (Imperial, 1971). Kαι η Cadillac και η Ford την ίδια εποχή...

Πολυβάλβιδη Κυλινδοκεφαλή
Όταν ήμουν παιδί νόμιζα ότι τα πρώτα αυτοκίνητα που είχαν πολυβάλβιδες κεφαλές (που έφτασαν ακόμα και τις 6 βαλβίδες ανά κύλινδρο, ούτε πρίστροφο να ήταν!) ήταν οι Maserati Biturbo... Αλλά η ιστορία των πολυβάλβιδων πηγαίνει 70 χρόνια πριν τις Biturbo, με το Peugeot L76 του 1912.

Αυτόματα Κιβώτια 2πλού Συμπλέκτη
Και εδώ νόμιζα ότι οι Porsche 956 της δεκαετίας του '80 ήταν οι πρώτες, με τα χαρακτηριστικά κουμπιά για τις αλλαγές το ένα πάνω από το άλλο στα δεξιά του τιμονιού από ό,τι θυμάμαι, αλλά οι καταβολές του κιβωτίου αυτού είναι πολύ πιο ταπεινές! Πρώτα πειράματα τη δεκαετία του '30, πρωτότυπα του Ford Fiesta & Peugeot 205 στις αρχές του '80. Το 1ο αυτοκίνητο παραγωγής: το Golf V του 2003...

Ζώνες Ασφαλείας
Η Volvo και ο Nils Bohlin ήταν πρωτοπόροι της ζώνης 3 σημείων, αλλά γενικά ήταν διαθέσιμη σε αυτοκίνητα από τη Nash στα τέλη της δεκαετίας του '40 και τη Ford, μέσα του '50.

Θα ακολουθήσουν και άλλα...
 
#3
Αυτοφερόμενο Αμάξωμα
Η Lancia Lambda του '22. Αλλά το 1ο αυτοκίνητο με κλειστό αυτοφερόμενο αμάξωμα ήταν η Traction Avant! To σχέδιο του αυτοφερόμενου πλαισίου το είχε αγοράσει, όμως, ο Andre Citroen από έναν μακρινό συγγενή του Hans Ledwinka, τον Joseph Ledwinka.

Ανεξάρτητη Ανάρτηση και στους 4 τροχούς
Και πάλι η Lancia Lambda!

Κίνηση Μπροστά
Όχι η TA! Από το 1898 ένα αυτοκίνητο με την ονομασία Victoria Combination και στη συνέχεια η Βρεταννική Alvis τηε δεκαετία του '20.

Δισκόφρενα
Η εταιρεία Girling για ένα τεθωρακισμένο όχημα της Daimler, κατά τον 2ο ΠΠ. 1ο όχημα με δισκόφρενα και "τακάκια", η αγωνιστική Jaguar C-Type του '53 (τα φρένα ήταν από την Dunlop) και σε λίγα αντίτυπα του Austin Healy 100S, αμφότερα και στους 4 τροχούς. 1η εμφάνιση σε αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής: :dsblink:.

4διεύθυνση
Ενεργητική 4διεύθυνση: Το Honda Prelude 3ης γενιάς. Παθητική 4διεύθυνση: Νομίζω η 928 με τον εκπληκτικό Weissach axle!

4κίνηση
To Lohner - Porsche ήταν κατά κάποιο τρόπο 4κίνητο με τους ηλεκτροκινητήρες σε κάθε τροχό, αλλά ουσιαστικά το 1ο κανονικό 4κίνητο ήταν το Ολλανδικό Spyker 60HP του 1903. Νωρίς, από το 1908, μπήκαν στην παραγωγή διάφορα 4κίνητα οχήματα, για ειδικές αποστολές κυρίως... 1ο 4κίνητο σπορ αυτοκίνητο: Το Jensen FF του '66.
 
#6
ALL STEEL Πρώτο αυτοκίνητο ολόκληρο από μέταλο, χωρίς καθόλου ξύλο, ήταν της Dodge, εφεύρεση της εταιρίας Budd :
http://www.autonews.com/article/19960424/ANA/604240740/pioneer-budd-built-1st-all-steel-body
O André Citroën ανακάλυψε τη τεχνική σε ένα ταξιδι του στις ΗΠΑ το 1923, και ήταν από τους πρώτους που την εφάρμοσε το 1924 στο Β10 :
http://www.citroen.com.au/citroen-universe/history/innovation/

FLOATING POWER Η τεχνική στήριξης του κινητήρα με το τρόπο που λίγο-πολύ ισχυει μέχρι σήμερα, για να ελαχιστοποιεί τους κραδσμούς, ιδέα που ξεκίνησε στη Γαλλία αλλά πρωτοεφαρμόστηκε απο την Chrysler το 1931. Δεύτερη, και πρώτη στην Eυρώπη η C4 και C6 της Citroen τον Απρίλιο του 1932 :
https://en.wikipedia.org/wiki/Floating_Power

ELECTRIC HEADLIGHTS
Πρώτοι ηλεκτρικοί προβολείς από την Columbia to 1898. To 1917 Η Cadillac; έβαλε διακόπτη για χαμηλή σκάλα. Το 1967 η Citroen στη DS αυτόματα περιστρεφόμενους προβολείς στη κατεύθυνση της πορείας του αυτοκινήτου :
https://en.wikipedia.org/wiki/Headlamp

STOP & START To σύστημα που σβήνει τον κινητήρα στο ρελαντί για λόγους οικονομίας. Πρώτα στο Fiat Regata "ES" και στο Volkswagen Polo "Formel E" του 1983 :
https://en.wikipedia.org/wiki/Start-stop_system#History
 
#9
Ήθελα να βάλω κάτι για την Mercedes 300SL "Gullwing", η οποία ήταν πρωτοπόρος σε αυτό που ακριβώς λέει το "παρατσούκλι" της! Πόρτες που ανοίγουν προς τα πάνω σα φτερά γλάρου! Το 1952 στην αγωνιστική της εκδοχή και 3 χρόνια αργότερα στη γνωστή σε όλους μας έκδοση δρόμου:

Mercedes-Benz-300-SL-Racing-Sports-Car-W-194.jpg
1954-mercedes-benz-300-sl-001-1.jpg

Να πούμε, όμως, ότι ως σχέδιο το είχε συλλάβει πρώτος ο Ettore Bugatti για την type 64, η οποία δεν ευοδώθηκε ποτέ..
 
#12
#14
Απο τους Ευρωπαιους ξεχωριζω λιγο περισσοτερο τη τριαδα στο θεμα ου συζηταμε.
Citroen,Mercedes, Lancia.

Η ολη ομως ''μαγκια'' της Citroen και της Lancia ειναι οτι εκαναν τη πρωτοπορεια προσιτη στο λαουτζικο... :D
Ε όχι προσιτή η Citroen και η Lancia στο λαουτζίκο, μην τρελαθώ!!!
 
#15
Τι εννοείς "μεταβλητή";;;
Μεταβάλλεται αναλογα με την ταχύτητα! Στις μεγαλες ταχύτητες πιο βαρύ και στις μικρές πιο ελαφρύ !!! Δηλαδή πιο ελαφρύ στο παρκάρισμα και πιο βαρύ και ακριβές στις μεγάλες ταχύτητες!!
 
#16
Ε όχι προσιτή η Citroen και η Lancia στο λαουτζίκο, μην τρελαθώ!!!
Μια gs,ενα 2cv, μια fulvia ηταν ''αμαξακια'' που ανταγωνιζονταν αυτοκινητα της σειρας σε χαμηλοτερες κατηγοριες.. Και ηταν πολυ πρωτοποριακα! Καμια σχεση με το που απευθυνοταν η 450 sel π.χ. που ορθως ζαχαρωνεις! Δεν ηταν μονο οι SM, DS.. ηταν και πολυ φτηνοτερα αυτοκινητα αποδειξη οτι μοσχοπουλησαν και σε μια αγορα προβληματικη οσο η ελληνικη.
 
#17
1o Sport Sedan
Ακούμε για σπορ λιμουζίνες και στο μυαλό μας έρχονται τα Γερμανικά "autobahn stormers". BMW M535 και μετέπειτα Μ5, αρκετά χρόνια μετά οι αντίστοιχες Mercedes, κ.λ.π. Οι Βρεταννοί, όμως, προηγήθηκαν κάποιες δεκαετίες πριν. Μέχρι πρινα πό μερικά χρόνια νόμιζα ότι το 1ο σπορ σεντάν ήταν το Rover P5B coupe, ιδίως στην έκδοση του '67 με τον 8κύλινδρο κινητήρα των 3.5 λίτρων προέλευσης Buick (που "αγαπήθηκε πολύ από τους Άγγλους, βλέπε επίσης Rover SD1, Land Rover, Range Rover, TVR, Morgan Plus 8...).

Όμως, εδώ ο πρωτοπόρος ήταν μάλλον o οδηγός αγώνων John Coombs, ο οποίος βελτίωσε την Jaguar MkII 3.8 σε κινητήρα (κάπου 300 ίππους απέδιδε...) και αναρτήσεις, για να την κάνει σχεδόν εφάμιλλη της E-type σε επιδόσεις. Μια πληροφορία που δεν τη βρίσκεις εύκολα, την έμαθα από σχετικό άρθρο του Classic and Sportscars πριν από μερικά χρόνια. Βγήκε σε κάπου 33 αντίτυπα:

image.jpg
 
#19
1η Ενεργή Ανάρτηση
Ουσιαστικά ήταν η υδροπνευματική, διότι με το να κρατά σταθερά οριζόντιο το αμάξωμα, επενέβαινε ενάντια στους νόμους της φύσης... Αυτός ο έλεγχος, όμως, αφορούσε μόνο τους εγκάρσιους στην κίνηση κλυδωνισμούς των τροχών που ακολουθούσαν πιστά το περίγραμμα του δρόμου και συνεπώς, το "pitch" που λένε οι αεροπόροι, την κλίση του αμαξώματος προς την οριζόντια επιφάνεια του δρόμου. Πειραματισμούς με ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση που έλεγχε και την περιστροφή του αμαξώματος (κλίσεις) γύρω από το διαμήκη άξονα, το "roll" δηλαδή, θυμάμαι εγώ προσωπικά ότι έκανε πρώτη η Lotus με ένα πρωτότυπο της 1ης Esprit Turbo (και όχι Excel που λέει η wikipedia...) και η Volvo με αντίστοιχο σύστημα σε ένα πρωτότυπο 760.

Όμως, τα πιο ολοκληρωμένα πρωτότυπα ήταν τα Activa I & II της Citroen του 1988 & '90 αντίστοιχα! Τα οποία είχαν την 1η εκδοχή της Hydractif, το οποίο ήλεγχε τις κλίσεις του αμαξώματος αντίθετα στην αδράνειά του, σε συνδυασμό με ένα άλλο εκπληκτικό σύστημα σε απόλυτα παγκόσμια πρώτη: Την Αντιστρεπτική Ράβδο Μεταβαλλόμενης Σκληρότητας! Η ΧΜ ήταν το 1ο αυτοκίνητο παραγωγής με το Hydractif, η Xantia Activa το 1ο που είχε και το SC.CAR, το σύστημα μεταβλητής σκληρότητας της αντιστρεπτικής ράβδου. Προηγήθηκε για ελάχιστα αντίτυπα (μόλις 6, με 2 μόνο να πιστεύεται ότι υπάρχουν ακόμα) η CX στην έκδοση REGAMO, όπως ονομάστηκε αρχικά το Hydractif. Και μία άλλη παγκόσμια 1η των πρωτοτύπων Activa για 4τροχο όχημα: Τα αμαξώματα δεν διατηρούνταν απλώς οριζόντια στις στροφές, αλλά έγερναν στο εσωτερικό της στροφής, σαν τις μοτοσυκλέτες!

citroen-activa-1.jpg
activa-2.jpg
Xantia Activa.jpg
Regamo.jpg

(Ολόιδια η δικιά μου είναι αυτή η Regamo!:grin:)
XM.png
 
#20
Nίκο, μια αμιγώς 'υδραυλική' εκδοχή της ακτιβά, ετοίμαζε η σιτροέν ήδη από το '56. 5 μήνες αφού κυκλοφόρησε η ντεές, έφτιαξαν 6 πρωτότυπα που κάλυψαν πάνω από 6000 χλμ, με σύστημαμ περιοσρισμού των κλίσεων στις στροφές. Μέχρι το '68 πειραματίστηκαν, με βασικό πρόβλημα να είναι η πολύ 'σκληρή' ανάρτηση.

αυτήν την τεχνολογία χρησιμοποίησε αργότερα στην ακτιβά, συνδθασμένη όμως με υπολογιστές.

δύο ντεές του '56 να στρίβουν με την ίδια ταχύτητα, η μ'ια έκδοση παραγωγής, η άλλη πρωτότυπο με το σύστημα που είπα παραπάνω.
antigite1.jpg
antigite2.jpg

την ταχύτητα της δε'υτερης μπορείς να την 'δεις' από την παραμόρφωση των ελαστικών
 
Top Bottom