Γενική συζήτηση

Εγγραφή
18 Οκτωβρίου 2014
Μηνύματα
6.394
Reaction score
16.660
Πόντοι
1.287
Περιοχή
Région parisienne
The Citroën Visa



The replacement for theAmi 8started life in the early 70s as Projet Y2. Initially using a Fiat 127 floor, once therapprochementwith Fiat ended, the project was redefined to incorporate a genuine Citroën floorpan, employing torsion bar suspension and a choice of either a bored out 2 CV flat twin or the flat four of theGS. This was Projet VD (Voiture diminuée) which would eventually lead to the LN/LNA, Visa and Axel.

The Peugeot takeover meant that yet another change was required and the decision was taken to employ the floorpan of the Peugeot 104.

Citroën purists were horrified when, in 1976, the LN was displayed at the Paris Motor Show as the first fruit of the PSA Group. What was happening to the marque? The LN was a Peugeot 104/Talbot Samba equipped with the 602cc flat twin from the Ami 8. Bodywork was unchanged, apart from a new grill and lights, from that of the 104. At the time, Citroën's press release described it as "... the well balanced result of combining Citroën's mechanical components with the body of the Peugeot 104 Coupé expresses the harmony of approach between the two manufacturers."

In 1978, Citroën showed the Visa at the Paris Motor Show. Two engine variants were offered - a 652cc flat twin developed from that of the 2CV or a Peugeot derived 1124cc water-cooled four cylinder. Although based on 104 underpinnings, the bodywork was pure Citroën - as, surprisingly, was the ride which, front MacPherson struts notwithstanding, offered the legendary comfort and roadholding for which Citroëns are renowned. Also in 1978, the LN was renamed LNA when it too acquired the 652cc twin pot and eventually with the 1124cc Peugeot engine, thereby confirming that it was little more than a badge-engineered Peugeot.

Over the years, the Visa was fitted with a variety of powerplants (the twin pot being dropped in favour of economy tuned Peugeot engines) including diesels and some surprisingly potent performance variants which made up for in ability what they lost in looks (despite a restyle in 1981) compared with the 104's replacement, the 205.


The Visa has achieved its greatest success as the C15 light commercial and has also been used as the testbed for various electric-powered vehicles.

In 1984, the Otcit Axel was launched. Built in Craiova in Romania, the Axel was a 3 door car, built on the VD floorpan, employing very similar styling to the Visa. Powered by either the 652cc flat twin or the 1129cc boxer from the GS, it was the result of the Franco-Romanian Agreement of 1976 and was sold through Citroën's dealer network. The Axel badge comprised a single chevron inside a letter O. The Axel ceased production in 1988 and was never made in right-hand drive.

Citroen Car Club UK
 
Last edited:

PapatasosCX77

Member
Εγγραφή
28 Ιουνίου 2017
Μηνύματα
2.141
Reaction score
2.404
Πόντοι
747
Περιοχή
Ιωάννινα, Ελλάς
Πότε ξεκίνησε η δεύτερη σειρά του Visa;
 

PapatasosCX77

Member
Εγγραφή
28 Ιουνίου 2017
Μηνύματα
2.141
Reaction score
2.404
Πόντοι
747
Περιοχή
Ιωάννινα, Ελλάς
1978-81 η α' σειρά
1981-88 η β' σειρά
Πολύ γρήγορα την κόψανε την πρώτη σειρά... Ηταν και πιο καλαίσθητα τα Visa 1...
 

citrobella

Citroën Guru
Εγγραφή
23 Νοεμβρίου 2012
Μηνύματα
3.937
Reaction score
8.315
Πόντοι
947
Age
59
Περιοχή
Zwettl Niederösterreich Austria
Website
www.citrobella.com
Πολύ γρήγορα την κόψανε την πρώτη σειρά... Ηταν και πιο καλαίσθητα τα Visa 1...
Ta Visa protis siras itane san gourounakia...apesia kataskevasmata...tora omos echoune tin goitia tous...ke ta kinigame...ke imaste evtichismenoi an broume kanena...
 
Εγγραφή
18 Οκτωβρίου 2014
Μηνύματα
6.394
Reaction score
16.660
Πόντοι
1.287
Περιοχή
Région parisienne
Ta Visa protis siras itane san gourounakia...apesia kataskevasmata...tora omos echoune tin goitia tous...ke ta kinigame...ke imaste evtichismenoi an broume kanena...
Special-serieI.jpg

piggy...
 

nonos

Member
Εγγραφή
30 Νοεμβρίου 2012
Μηνύματα
8.457
Reaction score
19.472
Πόντοι
1.387
Περιοχή
Ex Πατρα, ex Δουβλινο, now Αθηνα
Κι εγω παντως προτιμω το πρωτης σειρα αισθητικα.
 

PapatasosCX77

Member
Εγγραφή
28 Ιουνίου 2017
Μηνύματα
2.141
Reaction score
2.404
Πόντοι
747
Περιοχή
Ιωάννινα, Ελλάς
Κι εγω παντως προτιμω το πρωτης σειρα αισθητικα.
Ομοίως και εγώ! Είναι πιο αρμονικά σχεδιασμένο...
 

xantiamanolis

Member
Εγγραφή
7 Δεκεμβρίου 2012
Μηνύματα
2.734
Reaction score
4.014
Πόντοι
827
Age
50
Περιοχή
Πρεβεζα
μεν βγηκε το 81 η δευτερη σειρα αλλα με πολλες ψιλοαλλαγες λεπτομεριας..πχ κλειδαριες για το κλειδι οχι πλεον στο πληκρο που πιεζεις και ακοιγει αλλαξεχωριστα
διαιρουμενη εταζιερα πισω.....πλαστικο καντραν και ολα τα πλαστικα οχι σε μαυρο χρωμα αλλα σε χρωμα ομοιο με το σαλονι
αλλοι δεικτες στα καντραν......και αυτα μεχρι το τελος 85 αρχες 86 οπου εκει πλεον η πζω δειχνει το δρομο και εχουνε νεο σχεδιο καντραν και ταμπλο με μανετες κα τελος οι δορυφοροι...
 
Εγγραφή
18 Οκτωβρίου 2014
Μηνύματα
6.394
Reaction score
16.660
Πόντοι
1.287
Περιοχή
Région parisienne
.και αυτα μεχρι το τελος 85 αρχες 86 οπου εκει πλεον η πζω δειχνει το δρομο και εχουνε νεο σχεδιο καντραν και ταμπλο με μανετες κα τελος οι δορυφοροι...
το '86 σκότωσε η Πεζό τους δορυφόρους και στο Βιζά και στο ΒΧ...
Κι εμεινε η CX και το Αξέλ μόνο με δορυφόρους...
 

nonos

Member
Εγγραφή
30 Νοεμβρίου 2012
Μηνύματα
8.457
Reaction score
19.472
Πόντοι
1.387
Περιοχή
Ex Πατρα, ex Δουβλινο, now Αθηνα
Τιγκα στα c15 η Μαλαγα!
 

Nikephoros

Member
Εγγραφή
3 Σεπτεμβρίου 2015
Μηνύματα
4.632
Reaction score
13.101
Πόντοι
1.077
Age
50
Περιοχή
Αθήνα
Διάβαζα το τέυχος Δεκεμβρίου του Classic and Sportcar και στον τομέα των επιστολών πρόσεξα ότι έστειλε μήνυμα ο Karl Ludvigsen (ναι, o γνωστός Karl Ludvigsen!). Και τι έλεγε? Ψιλοδιαμαρτυρόταν στo περιοδικό γιατί στο 17σέλιδο αφιέρωμα που είχε για τα 100 χρόνια της Citroen πριν από 2 μήνες, δεν ανέφερε τίποτα για τα Visa! Και πιο ειδικά εξέφρασε τη μεγάλη του αγάπη για το Visa GTI, όπου ανέφερε ότι είχε 3!
 
Top Bottom